Masterclass Employer Branding, 19 april 2021

Datum: 19 April 2021
Tijd: 10:30 - 17:30 uur
Locatie: Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie in Rotterdam
Kosten: € 2e persoon 25% korting - Combikorting
Kosten voor niet-leden: € €795,-

Duurzame voorsprong creëren op de arbeidsmarkt?

In de krapper wordende arbeidsmarkt van voor de coronacrisis maakte een sterk werkgeversmerk het verschil. Er gaat veel veranderen, ook op de arbeidsmarkt, maar de rol van employer branding blijft belangrijk. Want je moet als werkgever nog steeds in beeld komen bij schaarse doelgroepen. Maar de band met je eigen medewerkers wordt ook steeds belangrijker. Dat doe je allemaal vanuit je employer brand.

Maar hoe bouw je anno 2021 succesvol aan jouw employer brand? Hoe kom je tot een authentieke en onderscheidende werkgeverspositionering? En hoe zorg je ervoor dat jouw hele organisatie het werkgeversmerk leeft? In deze masterclass nemen we je mee in de wereld van employer branding. Aan de hand van praktijkvoorbeelden van grote en kleine organisaties en kleine opdrachten leer je niet alleen alles over employer branding, maar ga je er ook actief mee aan de slag.

Je leert het belang van authenticiteit door van binnenuit jouw werkgeversmerk te versterken. Met concrete ken- en stuurgetallen kun je hiermee onderbouwd aan de slag. Ook ontdek je hoe je tot een onderscheidende werkgeverspositionering komt. Afsluitend krijg je aan de hand van een uitvoerig stappenplan met vele praktijkvoorbeelden handvatten om zelf aan de slag te gaan met employer branding.

Programma

Het programma begint om 10.30 uur. Om 17.30 uur wordt de masterclass afgesloten.

Welkom

Essentie van Employer branding
Wat is employer branding en hoe verhoudt het zich tot zaken als arbeidsmarktcommunicatie, recruitment marketing, candidate experience en  medewerkersbetrokkenheid? Waarom is employer branding belangrijk en hoe kun je van binnenuit werken aan een sterk werkgeversmerk?

Van EVP’s tot werkgeverspositionering
Het gaat bij employer branding om je verhaal als werkgever. Grootste struikelblok daarbij is de keuze van een authentieke én onderscheidende positionering ten opzichte van de arbeidsmarktconcurrentie. Hoe kom je op basis van jouw employee value proposition tot een duurzame werkgeverspositionering voor jouw eigen organisatie? Aan de hand van een kleine opdracht ga je aan de slag met een blauwdruk voor jouw eigen werkgeverspositionering.

Lunch

Van employer story telling tot contentstrategie
Als je vanuit je positionering een werkgeversverhaal hebt geformuleerd, moet je het tot leven brengen. Op basis van de verhalen vanuit de organisatie wordt het verhaal van de werkgever verteld vanuit het perspectief van de (potentiële) medewerker. We laten je zien hoe je komt tot employer story telling en hoe je met een content strategie kunt bouwen aan je werkgeversmerk?

Stappenplan employer branding
Behalve de inhoud is ook het proces om te komen tot een employer brand aanpak cruciaal. Wie betrek ik erbij in welke fase? Welke rollen moet ik – intern en extern – invullen om het proces door de organisatie te krijgen. Vanuit hun praktijkervaring schetsen de docenten ook dit deel van employer branding. Aan de hand van een stappenplan met vele praktijkvoorbeelden krijg je handvatten om zelf aan de slag te gaan met employer branding.

Energy break

Case
Ter afsluiting zet je jouw tanden in een concrete case. Je gaat in een groepje aan de slag, en presenteert ook je advies. Op deze manier breng je direct het geleerde in de praktijk, en kun je ook sparren met andere deelnemers om te leren van hun ervaringen.

Vragen en afronding
Vragen over employer branding kunnen worden voorgelegd aan de docent(en) en collega-deelnemers.

Aan het eind van de dag ga je naar huis met veel theorie en praktijkvoorbeelden. En we zorgen er ook voor dat je de dag erna vol inspiratie aan de slag kunt met je eigen employer brand.

Werkwijze

Met maximaal 16 deelnemers wordt (inter)actief aan de slag gegaan met employer branding. Tijdens deze masterclass is er veel ruimte voor het delen van kennis en ervaringen met collega-deelnemers. Daarnaast werken de deelnemers aan de hand van kleine opdrachten aan een blauwdruk van hun eigen employer branding strategie om zo het geleerde direct in de praktijk te kunnen brengen.