ASR: employer brand en werving één door kernwaarden

Goede communicatie begint aan de poort. Daar komen werkzoekenden vaak voor het eerst met je organisatie in contact. En of het nu in arbeidsmarktcommunicatie is of in een sollicitatiegesprek, het is van groot belang dat je daar laat merken waar je als werkgever voor staat. Arbeidsmarktcommunicatiespecialist Mirjam Boersma en recruiter Maaike Buwalda zijn beide betrokken bij de werving en selectie van ASR. Hoe treden zij naar buiten om de juiste mensen binnen te halen?

Kernwaarden
Boersma: ‘ASR is een grote organisatie met verschillende onderdelen. Toch staan een gedeelde cultuur en gezamenlijke kernwaarden bij ons hoog in het vaandel.’ Buwalda bevestigt dit. ‘Het implementeren van kernwaarden is een lastig traject voor veel grote organisaties. Organisaties willen deze graag invoeren, maar kernwaarden werken pas als de werknemers er ook achter staan. ASR vraagt daarom feedback van de medewerkers om de kernwaarden echt te verankeren. De kernwaarden van ASR weerspiegelen dit: vertrouwen, aanspreekbaarheid en een persoonlijke benadering.’

Meerwaarde
Een goed zelfbeeld is de sleutel bij het afstemmen van werving op het employer brand. Vraag je af: wat heeft de organisatie huidige en toekomstige medewerkers te bieden? En is die meerwaarde instrumenteel of symbolisch? Instrumentele meerwaarden als salaris en andere arbeidsvoorwaarden zijn helder te omschrijven, maar symbolische meerwaarde lang niet altijd. Er zijn grofweg zes categorieën om de symbolische meerwaarde, of eigenlijk de persoonlijkheid van je organisatie in te plaatsen:

  • vitaliteit (trendy en levendig zijn);
  • bekwaamheid (betrouwbaarheid, stabiliteit);
  • prestige;
  • robuustheid (stoerheid);
  • duurzaamheid en oprechtheid (eerlijkheid, vriendelijkheid).

 

Spiegel
De organisatie moet deze kernwaarden overdragen op de sollicitant, vindt Buwalda. ‘Tijdens een sollicitatiegesprek dragen wij natuurlijk onze kernwaarden uit. Maar we vragen ook concreet naar voorbeelden van sollicitanten hoe zij dat zouden doen.’ Het employer brand is zo een spiegel die je niet alleen je werknemers voorhoudt, maar ook sollicitanten. En dat maakt werving en selectie volgens Boersma een stuk gemakkelijker: ‘Als je in een “pakkencultuur” wilt werken, pas je hier gewoon niet zo goed. Dat zie je ook terug op onze wervingssite, die is georiënteerd vanuit onze eigen mensen.’

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie