‘Voorkom dat MVO een marketingtool wordt’

MVO. Dat is schaven aan je carbon footprint, zo denken velen. Je hoort zelden over de people-kant van het verhaal. Te vaag en gebrek aan meetbare resultaten. Volgens Adecco kan het ook anders. People zijn immers het belangrijkste kapitaal van het uitzendbureau en dus zijn zij de basis van Adecco’s MVO-beleid. En dat is nog goed meetbaar ook, zo blijkt uit de recente intrede van Adecco op de MVO-prestatieladder van Bureau Veritas Certification. Maar de fundamenten voor een goed MVO-beleid lagen er al, ontdekte Quality & Audit Manager Regina Lauret.

MVO wordt gezien als vaag en ontastbaar. Hoe maak je het concreet?
‘Wij hebben ons doelen gesteld en er concrete prestaties aan verbonden. Zo moet een bepaald percentage van onze werknemers binnen een bepaalde tijd doorstromen naar een andere functie. Hieraan hebben we concrete Key Performance Indicators gekoppeld. Die maken we ook allemaal openbaar, net als de uitslag van onze milieubarometer. Transparantie is wat mij betreft een onderdeel van MVO. Hopelijk spoort dat anderen aan om dat ook te doen.’

Adecco werkt vooral met people. Wat merken jullie werknemers en uitzendkrachten daarvan?
‘Talentontwikkeling is voor ons heel belangrijk. Ons HR-beleid is daarom niet alleen gericht op onze eigen werknemers, maar ook op uitzendkrachten. Zo bieden we ze als enige in de sector kortlopende contracten aan en investeren we veel in onderwijs. Daarnaast gebruiken we onze expertise om sollicitatietrainingen te geven op vmbo’s. Binnen MVO zijn people onderbelicht. Veel organisaties pronken met hun ISO 14000-certificaat, waarin onder meer voorschriften staan voor papierverbruik. Maar dienstverleners als wij kunnen veel beter op andere manieren bijdragen aan een betere wereld. Je moet voorkomen dat MVO een marketingtool wordt.’

Een van de eisen van de MVO-ladder is goede communicatie over het MVO-beleid. Hoe doen jullie dat?
‘Voor veel organisaties is MVO een kwestie van implementeren, maar voor ons bleek het vooral inventariseren. Bij een bezoek aan een vestiging kwam ik erachter dat deze al jaren speeddates organiseert voor werkzoekenden in samenwerking met het UWV. We hebben dus nauwelijks nieuwe projecten hoeven verzinnen, veel gebeurde al op eigen initiatief. De voornaamste les is dus dat we ons oor te luisteren moeten leggen bij onze mensen en ze moeten aanmoedigen om hun ideeën te spuien.’

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie