Authenticiteit versterkt werkgeversmerk

Elke organisatie staat voor de opgave zich te onderscheiden. Richting klanten en prospects, maar ook richting medewerkers en de arbeidsmarkt. Authentieke communicatie is hierbij een waardevol middel. Door te communiceren vanuit de identiteit van de organisatie, komt het werkgeversmerk immers sterker naar voren. Zaak dus om de organisatie-identiteit te gebruiken als basis voor communicatie. Intern en richting de arbeidsmarkt. Hoe pak je dit aan en hoe dragen teksten hier aan bij? Dat kun je lezen in ons white paper Van waarden naar woorden. Benieuwd? Hier alvast een voorproefje!

Redactionele huisstijl
Communiceren vanuit de organisatie-identiteit gebeurt met allerlei middelen. Commercials, advertenties, muziek. Kleur, logo, toonsoort. Bij elk van die middelen hoort een vaste signatuur, een huisstijl. Die ‘stijl van het huis’ maakt communicatie authentiek, een vacature herkenbaar, het intranet vertrouwd. Ook tekst heeft een vaste signatuur. Wij noemen dit redactionele huisstijl. Het juiste woord en het juiste taalgebruik draagt dus bij aan een herkenbaar, succesvol merk.

Herkenbaar merk
Een redactionele huisstijl ondersteunt de missie van de organisatie. Het zorgt voor een consequente en consistente manier van schrijven. In dezelfde toon, met dezelfde woorden, met dezelfde stem. Immer oprecht, altijd authentiek. Zo wordt een organisatie herkenbaar in al haar verschijningsvormen.

Waarden en woorden
Maar wat is precies je identiteit? En hoe vertaal je die naar tekst? Met onze gespreksmethodiek ‘Van waarden naar woorden’ gaan we op zoek naar de waarden van de organisatie. Waarden vormen de kern van een organisatie-identiteit. Wil je vertellen wie je bent, dan vertel je immers wat je belangrijk vindt. Vervolgens vertalen we de identiteit van die organisatie naar een typerende redactionele huisstijl. Met de juiste toon, taalgebruik en woordkeuze. Hierdoor bereikt een organisatie drie doelen:

• consequente communicatie
• doelgerichte communicatie
• merkgeladen communicatie. 

Duurzame relaties

Met een redactionele huisstijl ontstaan duurzame relaties. Nieuwe werknemers weten de organisatie beter te vinden. En bestaande medewerkers raken steeds meer doordrongen van het employer brand. Ze dragen het merk uit en versterken het merk. Zo kan de organisatie zich onderscheiden. Op de markt én de arbeidsmarkt.

Download whitepaper: Van waarden naar woorden

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie