De essentie van HR-Communicatie

‘Word wie je bent’, is het credo van de auteurs van De essentie van communicatie. Dat lijkt een open deur, maar is in feite de essentie van communicatie. Geloofwaardige communicatie begint immers bij authenticiteit. De essentie van communicatie zet daarom de unieke RootZ-methode uiteen, die alle ingrediënten bevat voor een authentiek werkgeversmerk en dus geloofwaardige communicatie. Communicatie vanuit de wortels dus, maar hoe gaat dat in zijn werk? We vroegen het aan Sander Videler, mede-auteur van De essentie van communicatie.

Dat klinkt gekunsteld, op zoek gaan naar je eigen authenticiteit.
Videler: ‘Authenticiteit moet ook natuurlijk en vanzelfsprekend zijn. Maar dat is bij veel organisaties niet zo. Ten eerste staren veel organisaties zich blind op imago en doen ze zich anders voor dan ze werkelijk zijn. Ze dragen als het ware een masker. Ten tweede zijn veel organisaties zich niet bewust van hun identiteit, van wie ze eigenlijk zijn. Terwijl weten wie je bent toch het uitgangspunt is van communicatie.’

In jullie boek noemen jullie twaalf archetypen, collectieve beelden die op elke organisatie toepasbaar zijn en iedereen herkent (zie afbeelding). Moeten medewerkers van een bedrijf dat archetype ook uitdragen?
Videler: ‘Het idee is dat elke organisatie een eigen archetype heeft dat tot uitdrukking komt in alle merkuitingen. Ook medewerkers hebben invloed op het merk. Het archetype is dus niet alleen een leidraad voor marketing, maar ook voor HR-beleid en zelfs het bedrijfsinterieur. Neem KPMG, een echte leider. KPMG-kantoren zijn dus niet cosy ingericht, maar ze ademen leiderschap uit.’

Een goede boodschap begint dus al bij werving?
Videler: ‘Ja. Stel: je bent zelf een leider, maar je werft een rebel. Dan doe je eigenlijk afbreuk aan je identiteit. Maar als je je bewust bent van je archetype en dat ook uitdraagt, zul je mensen met hetzelfde archetype aantrekken. Op een gegeven moment ligt het archetype dan in de organisatie verankerd, tot in de interieurinrichting aan toe. Het is dan het DNA van je organisatie. KLM heeft dat bijvoorbeeld gedaan. Als liefhebber anticipeert KLM op de oorspronkelijke romantiek van het vliegen. Op basis van deze identiteit past het dus niet in de strategie van KLM om low-budget vluchten aan te bieden, dat gebeurt onder een ander merk.’

Als je eenmaal je wortels hebt gevonden, hoe blijf je er dan bij?
Videler: ‘RootZ is niet alleen een methode om authentiek te worden, maar ook te blijven. Daarbij moet je ervoor uitkijken dat je identiteit geen opgelegd stramien wordt. Je moet je producten en dienstverlening gewoon blijven aanpassen aan veranderende omstandigheden, maar dat wel steeds vanuit je archetype doen. Ook archetypen kunnen veranderen, zoals de leider. Vroeger was een leider vrij autoritair, tegenwoordig moet hij inspireren. Je archetype moet dus met de tijd mee.’

Bent u ook benieuwd welk archetype uw organisatie is? Doe de test en laat de uitkomst in een reactie weten!
Meer informatie over
De essentie van communicatie vind je op de site van VOC-uitgevers.

Door Koen van Zon

2 antwoorden
  1. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Hoewel ik mij bijna zal omwentelen in herkenning, kan ik toch bijna niet wachten tot ik het boek in handen heb! Fijn dat de boekpresentatie niet zo lang meer wachten is. Ik kijk uit naar 3 juni!

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie