Kerstpakketten: de do’s en don’ts voor een succesvol eindejaarsgeschenk

Met het einde van het jaar in het vooruitzicht, is het goed om nu al na te denken over het kerstpakket: een traditioneel instrument om medewerkers aan het einde van het jaar te waarderen en betrokken te houden. Maar hoe relevant is zo’n eindejaarsgeschenk nog? Met een veranderend personeelsbestand en uiteenlopende voorkeuren, kan het kiezen van een kerstpakket complexer zijn dan ooit.

Met welk eindejaarsgeschenk bereik je een positief effect? En waarmee sla je de plank compleet mis? Het bedrijf Pinkcube heeft dit recent onderzocht. In samenwerking met Datacoll heeft het bedrijf 414 respondenten gevraagd naar hun voorkeuren omtrent kerstpakketten.

Het kerstpakket: onmisbaar voor betrokkenheid & waardering

Het kerstpakket is meer dan een traditie; het is dé kans om medewerkers te waarderen. Uit onderzoek van Pinkcube blijkt dat 45% van de medewerkers teleurgesteld is als ze geen kerstpakket ontvangen. Dit cijfer lag zelfs hoger in 2023, toen 76% aangaf het kerstgeschenk erg belangrijk te vinden. Het kerstpakket blijft dus een essentieel onderdeel van je waarderingsbeleid.

Timing: cruciaal voor de impact

Het moment waarop je de kerstpakketten uitreikt is ook belangrijk. Slechts 8% van de medewerkers wil het pakket al een maand voor kerst ontvangen, terwijl 45% het liefst een week voor kerst het geschenk krijgt. Het ideale moment om een feestelijke gelegenheid te organiseren, zoals een kerstborrel of diner, waarbij het kerstpakket persoonlijk wordt uitgereikt.

Personaliseer voor maximaal effect

Personalisatie is een trend die ook op HR-vlak zorgt voor een positief effect. Het biedt een kans om de interne communicatie te versterken en medewerkers te laten zien dat er echt aandacht aan hen is besteed. En dat blijkt ook uit het onderzoek, want 42% van de respondenten geeft aan dat een gepersonaliseerd kerstgeschenk hun voorkeur heeft. Daarbij kun je denken aan een waterfles of trolley met de namen van de medewerkers erop. Een kleine investering die een grote impact kan hebben op de tevredenheid van medewerkers.

Een kerstpakket met etenswaren: tijd voor iets nieuws?

Valt een traditioneel kerstpakket met etenswaren nog steeds in de smaak? Volgens het onderzoek verliezen deze kerstpakketten terrein; 38% van de respondenten, met name vrouwen, wordt niet enthousiast van een kerstpakket met eten en drinken. Wat betreft alcohol, zijn de meningen verdeeld: 46% vindt het een welkome toevoeging, maar 26% ziet het liever niet.

Luxueus of gevarieerd? Wissel af voor succes

Als het gaat om de inhoud van het kerstpakket, geeft 34% de voorkeur aan een klein, luxueus pakket dat ze normaal zelf niet zouden kopen, terwijl 26% liever een groter pakket ontvangt met meer variatie. Geen hele duidelijke winnaar, waardoor het advies luidt om jaarlijks af te wisselen. Hierdoor kun je aansluiten bij de uiteenlopende voorkeuren binnen je team.

Tip! Overweeg een jaarlijkse evaluatie onder je medewerkers om inzicht te krijgen in hun voorkeuren. Zo kun je beter inspelen op hun wensen en creëer je maximale betrokkenheid.

De inzichten in dit artikel helpen je niet alleen bij het samenstellen van een gewaardeerd geschenk, maar ook bij het creëren van een positieve ervaring. Kijk naar de mogelijkheden voor personalisatie, zorg voor een goede timing en bied relevante keuzes en laat een blijvende indruk achter bij je medewerkers.

Gastblog van Pinkcube
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie