Gebruik de zelfbeschikkingstheorie voor een sterk employer brand
Je huidige werknemers zijn een belangrijk element om een sterk merk te creëren. Door een sterk employer brand wordt het eenvoudiger om potentiële talenten aan te trekken en huidige werknemers te houden. Het employer brand kun je versterken met de zelfbeschikkingstheorie.
Employer branding
Om een aantrekkelijk werkgeversmerk te worden, is Employer Branding in het leven geroepen. Een onderscheidend werkgeversmerk zorgt er namelijk voor dat werknemers graag bij je bedrijf willen werken – en dat betekent natuurlijk meer talent om uit te kiezen. Het doel van branding is om de juiste werknemers aan te trekken én ze binnen je bedrijf te houden. Branding is namelijk niet alleen het binnenhalen van nieuwe talenten met een sterk verhaal en een recruitmentcampagne. Het gaat ook om het creëren van een goede werkomgeving, zodat je huidige werknemers tevreden blijven. Binnen beginnen, is immers buiten winnen.
Zelfbeschikkingstheorie
Om een sterk employer brand neer te zetten zijn deze drie elementen essentieel:
- Verhaal
- Draagvlak
- Trots
Mensen zijn van jongs af aan gewend om naar verhalen te luisteren en verhalen te vertellen. Dit gaat niet alleen om sprookjes. Mensen willen ook het verhaal achter een merk weten. Een écht verhaal. Een verhaal om door te vertellen. Daarnaast is draagvlak erg belangrijk. Als het verhaal intern niet gedragen wordt door de werknemers. Zal het verhaal niet tot leven komen. En als derde moeten werknemers trots zijn op het verhaal dat ze vertellen.
Wat de zelfbeschikkingstheorie hier mee te maken heeft? Deze theorie draait om intrinsieke motivatie. Het speelt in op natuurlijk gedrag en instinct om ons op een bepaalde manier te laten gedragen. Intrinsieke motivatie wil zeggen dat een medewerker van binnenuit gemotiveerd is om te presteren. Dit kan uit nieuwsgierigheid zijn, de behoefte iets nieuws te leren of door status.
De zelfbeschikkingstheorie bestaat uit drie elementen. De drie elementen zijn
- Autonomie
- Competentie
- Verbondenheid
Wanneer deze drie elementen in balans zijn bereik je intrinsieke motivatie.
Autonomie
Autonomie wil zeggen dat je de werknemers de vrijheid geeft om eigen keuzes te maken. Hier moeten zij dan wel de verantwoordelijkheid voor nemen. Autonomie wil zeggen dat er zelfstandig gewerkt wordt. De medewerkers worden geacht naar een bepaald doel te werken, maar mogen zelf de weg bepalen.
Dit kun je toepassen in je employer brand door doelen en sub-doelen te stellen. Een hoger doel, het gezamenlijke doel waar de werknemers samen voor strijden. Daarnaast moeten er sub-doelen gesteld worden. Medewerkers worden gekoppeld aan die sub-doelen. Hierdoor zullen zij de verantwoordelijkheid voelen om dat doel te bereiken. En zullen zij zich trotser voelen wanneer de doelen bereikt worden.
Competentie
Competentie wil zeggen dat je het vermogen hebt om taken uit te voeren. Mensen verlangen naar ontwikkeling van die vermogens, de behoefte om de dagelijkse taken te beheersen en meer te leren. Daarnaast gaat competentie om de behoefte en de drang de beste te willen zijn. Als werkgever kun je hier op inspelen door werknemers te voorzien van trainingen en van onverwachte (positieve) feedback. Op deze manier verhoog je de intrinsieke motivatie, om het de volgende keer net zo goed te doen. Of nog beter zelfs.
Verbondenheid
Sociale verbondenheid is een psychologische basisbehoefte van de mens. Mensen hebben behoefte aan soortgenoten, vrienden of gelijkgestemden. Het gevoel dat je samen ergens voor aan het strijden bent. Samen ben je het hogere doel aan het bereiken. Door een saamhorigheidsgevoel te creëren binnen een organisatie zorg je ervoor dat je medewerkers niet alleen voor zichzelf aan het werk zijn, maar ook voor een ander. Voor een employer brand kun je hier op inspelen door de juiste werknemers aan te trekken die voldoende gelijkgestemd zijn. Daarnaast is het belangrijk om genoeg te faciliteren in sociale activiteiten.
Geef medewerkers de vrijheid om eigen beslissingen te maken. Laat medewerkers doen waar ze goed in zijn, en zorg dat ze dit doen met mensen waar ze een verbinding mee voelen. Zo zet je de zelfbeschikkingstheorie succesvol in voor een sterk employer brand.
Deze gastblog is eerder verschenen op het Viking Blog en is speciaal bewerkt voor de lezers van HR & Communicatie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!