‘Gedragsverandering vergt expertise HR én Communicatie’

Heeft u ze ook weer gezien, de spotjes over goede voornemens rond de jaarwisseling? Dit jaar vertelt een dame ons hoe blij ze is dat ze het roken heeft afgezworen. Nu hoeft ze niet meer haar hele huis – inclusief de stofzuigerzak, bah! – om te keren om een sigaret te bemachtigen.

Die uit de stofzuiger geviste sigaret trekt flink de aandacht. Slim bedacht van die reclamejongens. Ook handig: ze hebben eraan gedacht een dame te casten die er zichtbaar jarenlang op los heeft gepaft (mijn welgemeende excuses aan de actrice als ik het mis heb).

Gedragsverandering
Maar of het werkt? Ik heb er een hard hoofd in. Gerookt heb ik nooit, maar ik weet wel dat er meer nodig is dan een TV-spotje om gedrag te veranderen. Want daar hebben we het toch over: gedragsverandering. Een enorme uitdaging, en niet alleen voor de individuele burger of de overheid die hem vermanend toespreekt. Ook werkgevers nemen steeds vaker deze handschoen op.

Neem de communicatie over arbeidsomstandigheden (‘arbo’, voor intimi). Tot voor kort ging het hierbij vooral over wettelijke plichten en juridische aansprakelijkheid. Maar dat verandert snel: veel regels gaan richting de oudpapierbak. Werkgevers en werknemers moeten zelf normen gaan stellen. Daarbij verschuift de focus naar praktische oplossingen op het gebied van arbeidsgezondheid, duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Want de overheid bepaalt intussen wél dat we met zijn allen langer moeten gaan werken.

Uitdaging
Dat levert een compleet nieuwe communicatiedoelstelling op. Was eerder veel energie gericht op instructie en voorlichting, nu staan branches en individuele werkgevers voor de uitdaging om het gedrag van werknemers te veranderen. In het belang van gezondheid, in het belang van duurzame inzetbaarheid. Steeds meer bedrijven spreken werknemers niet alleen aan op gezond en veilig werken, maar ook op een gezonde leefstijl.

Een hele uitdaging, die vraagt om expertise op het gebied van HR én communicatie. Zonder doordachte aanpak zal veel gedrag behalve ongezond ook tamelijk hardnekkig blijken. Want duurzame verandering realiseren is voor geen van de betrokken partijen eenvoudig. En neemt u van mij aan: een TV-spotje zal niet volstaan.

Ook verschenen op www.ravestein-zwart.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie