Hoe ontdek ik mijn toegevoegde waarde op de arbeidsmarkt?

In de blog ‘De arbeidsmarkt flexibiliseert, kansen voor jou!’ stond ik stil bij de flexibilisering van de arbeidsmarkt, en de absolute noodzaak dat je weet waar je in uitblinkt en welke toegevoegde waarde je kan bieden voor je werkgever, klanten, projecten en collega’s. In deze blog geef ik je tips hoe jij achter je toegevoegde waarde kunt komen.

Wat is toegevoegde waarde?

Simpel gesteld draait het om waardecreatie. Je voegt waarde toe aan de organisatie, afdeling, klanten en collega’s. Het is niet alleen je vakkennis of werkervaring maar ook jij als persoon, met al je kwaliteiten, talenten, drijfveren, passies en eigenaardigheden, voegt waarde toe.

Ken jouw toegevoegde waarde

Toegevoegde waarde is een redelijk abstract begrip. Het komt er op neer dat je helder moet krijgen wat je te bieden hebt en waarin je onderscheidend bent tegenover je concurrenten, collega’s of medesollicitanten. Het is een natuurlijk proces dat mensen je in een hokje willen plaatsen. Door deze duiding krijgt iets of iemand betekenis.

Vaak ben je er niet van bewust, maar je toegevoegde waarde wordt op verschillende momenten getoetst; tijdens je sollicitatiegesprek, tijdens het jaarlijkse functionerings- en evaluatiegesprek en op het moment dat je werkgever moet reorganiseren. Is op zo’n moment jouw toegevoegde waarde niet helder? Dan zal er sneller afscheid van je worden genomen. Ook al ben je al 15 jaar in dienst. Niet leuk om te lezen, toch?

Personal branding

De kern van jouw boodschap aan je werkgever moet zijn: wat heb ik te bieden? Dit geheel wordt personal branding genoemd. Personal branding is niet alleen een opsomming van je kennis en ervaring. Denk ook na wat je nog meer te bieden hebt. Heb jij specifieke talenten, kwaliteiten, drijfveren, eigenaardigheden of passies die van toegevoegde waarde zijn voor de functie en organisatie? Zo ja, benoem ze en biedt ze op een presenteerblaadje aan bij jouw werkgever. Op deze manier maak je het de werkgever een stuk gemakkelijker om jou en jouw toegevoegde waarde te duiden.

Stapsgewijs

Mensen die werk doen dat hen op het lijf is geschreven, blinken per definitie uit in dat wat ze doen. Hun toegevoegde waarde is voor een werkgever groot. Maar hoe bepaal je welk werk nu bij jou past? Dit klinkt moeilijker dan het is. Het is een stapsgewijs proces. De start ligt bij een grondig zelfonderzoek. De eerste vraag waar je antwoord op mag vinden is: wie ben je? Aan deze vraag zijn een aantal deelvragen verbonden, zoals: wat zijn je kwaliteiten? Wat drijft je? Wat zijn je valkuilen en hoe ga je hiermee om? Waar word je blij van, wat raakt je? Hoe wil je herinnerd worden? Wie en wat inspireert je? En zo zijn er nog een  aantal deelvragen die je jezelf kunt stellen. .

Maak een moodboard

Dit is onder andere te beantwoorden met een zogeheten moodboard, mits deze onder professionele begeleiding wordt gemaakt. Een moodboard is een groot vel met afbeeldingen, beelden en woorden die tezamen een sfeer en totaalimpressie geven. Met deze oefening wordt je verbeeldingskracht aangesproken, vaak een onontgonnen terrein aan waardevolle informatie over jezelf.

In mijn coachingstrajecten maak ik veel gebruik van de kracht van het moodboard. Mijn coachees zijn heel vaak verwonderd over de inzichten die ze opdoen na het maken en bespreken van hun moodboard. Een afbeelding lijkt maar een afbeelding, maar de keuze waarom je de afbeelding kiest, levert heel veel informatie op over jouw drijfveren, voorkeuren, talenten, passie en dromen. Er wordt niet voor niets gezegd dat beelden meer zeggen dan duizend woorden.

Verdien die baan, promotie of opdracht!

Tijdens het sollicitatiegesprek zullen werkgevers nooit expliciet naar je toegevoegde waarde vragen. Wel zal je de volgende sollicitatievragen herkennen waarmee wordt gekeken naar je onderscheidende vermogen, zoals; wat maakt het dat we jou moeten aannemen voor deze opdracht /baan? wat heb jij te bieden voor onze organisatie, of klanten? Ik heb deze vragen ook altijd als heel lastig ervaren. Want wat ga je vertellen, zonder veel te lang uit te wijden over jezelf? Waar moet je beginnen?

Het vergt enig zelfonderzoek en oefening maar als je helder hebt wat jij te bieden hebt, vergroot je je kansen aanzienlijk bij het vinden van die droombaan of het verkrijgen van dat ene leuke project. Werkplezier werkt aanstekelijk. Dat zal je herkennen. Waar wacht je op?

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord