Maak je vaardigheden concreet in je cv
Bij de redactie van HR & Communicatie komen wekelijks persberichten over onderzoeken binnen met prikkelende titels. Bijvoorbeeld een onderzoek over welk effect ChatGPT heeft in sollicitatieprocedures. Of over de toename van zzp’ers in de HR. De meest opvallende voor mij als communicatieprofessional is het bericht over de meest voorkomende clichés op Nederlandse cv’s.
Via bureaus werk ik als zzp’er vaak op interim-klussen bij de overheid. Als ik zo’n interim-opdracht wil, moet ik een motivatie schrijven waarom ik de beste kandidaat ben voor die opdracht. Omdat ik inmiddels een hele reeks aan functies heb bekleed, afhankelijk van de werkzaamheden en gevraagde ervaring, heb ik voor iedere functietitel een apart cv. Ik neem in dat cv alleen beschrijvingen op van eerdere opdrachten in die functie.
Wat wil een werkgever van je weten?
Wat zijn gewilde vaardigheden die de meeste werkgevers vragen? Dat zijn zo mogelijk nog grotere clichés: management, communicatie, teamwork, leiderschap. Zijn dat nou vaardigheden? Nee, het zijn abstracte begrippen voor een heel scala aan voorwaarden, ervaring en gedrag. En dat scala vindt je dan weer niét terug in die vacatureteksten. Op die manier kan de werkgever lekker vaag blijven en moet jij er een slag naar blijven slaan dat jouw profiel aansluit op wat er wordt gevraagd.
Dus jij valt terug op begrippen als sociaal, leergierig, flexibel, betrouwbaar, zelfstandig, stressbestendig: kijk op je eigen cv en je ziet ze staan. Je hebt ooit geleerd dat je moet inspelen op de tekst van de vacature. Dezelfde woorden in de vacaturetekst van je toekomstige werkgever gebruiken en daar wat verder op ingaan. Maar krijgen die begrippen een betekenis als je ze als een rijtje ‘ sterke kanten’ opschrijft? Nee, zulke begrippen krijgen pas kleur zodra je ze schetst in een bepaalde context. Er een ervaring bij beschrijft waarmee je je eigen houding en visie duidelijk maakt.
Hoe beschrijf je jouw vaardigheden?
In de sociale media kun je regelmatig filmpjes en berichten terugvinden, waarin de makers spelen met beschrijven van vaardigheden. Bijvoorbeeld dat een moeder een ideale manager is, omdat ze de hele dag ‘aan’ staat en stressbestendig moet zijn om haar baan, haar gezin en haar huishouden te organiseren. Of filmpjes waarin de acties van dieren aantonen wat slimme en goede vaardigheden zijn waar we als mens nog een puntje aan kunnen zuigen.
Maar ben je een slechte manager als je huishouden een zooitje is en je kinderen een sleutel om de nek dragen? Dat wordt maar al te makkelijk beweerd. Hoe je als moeder bent zegt natuurlijk niets over hoe je je als manager weet te handhaven. En moet je je intelligentie en vaardigheden meten met de leuke filmpjes over slimme of behendige dieren?
Laat zien hoe vaardig je bent
Waar het om gaat bij het duidelijk krijgen van je vaardigheden, is de kern van die werkervaring en aangeleerde vaardigheid aan jezelf blootleggen. Daar is betrekkelijk eenvoudige aanpak voor: Show, don’t tell. Dit advies voor auteurs van fictie kun je ook op je cv toepassen. Neem een vaardigheid als ‘communicatievaardig’ (lelijk woord, maar goed). Misschien heb je een studie gevolgd omdat iemand je vertelde dat het zo goed bij jou paste. Of je ontdekte het in een vakantiebaantje. Maakt niet uit, er zit hoe dan ook een verhaal aan vast.
Beantwoord deze vragen:
- Waar of voor wie werkte je toen je ontdekte dat je die vaardigheid had?
- Hoe heb je die vaardigheid geleerd? Wat kreeg je van thuis mee?
- Hoe kwam je in die omstandigheden terecht dat je dat kon leren? Maak het concreet: beschrijf de omstandigheden en het bedrijf, de organisatie, belangrijke personen met wie je samenwerkte.
- Hoe kreeg je de kans om deze vaardigheid te ontplooien en te onderzoeken? En zelfs te verbeteren? Beschrijf de aanloop naar de kans en hoe je te werk ging.
Vertel je verhaal in je cv
Schrijf de antwoorden op de vragen helemaal uit, houd je niet in, vermeld naam en toenaam, verlies je in details. Daarna ga je schrappen. “Schrijven is schrappen,” zei Godfried Bomans. Maak door te schrappen van de bladvulling een korte samenvatting van je verhaal (resumé) en zet dat resumé in je cv. Houd het bij jezelf, leg uit waarom jij die kans kreeg en greep.
Herhaal dit voor alle werkgevers bij wie je belangrijke vaardigheden hebt geleerd. Heb je complimenten van collega’s en leidinggevenden gekregen? Zet die dan als citaat onder ieder stukje, of verwijs naar de aanbevelingen in je LinkedIn-profiel. Heeft je werkgever een flinke winst gemaakt dankzij jouw inspanningen? Zet het bedrag erbij als resultaat.
… en als je nog niet veel werkervaring hebt?
Stel dat je tijdens de zomervakanties op school en tijdens je studie vakantiebaantjes hebt gedaan. Zo iets als bollen pellen of vakken vullen of pizza’s bezorgd, valt daar iets over te vertellen? Is dat een serieuze werkervaring? Maar natuurlijk!
Bijvoorbeeld dankzij welke vaardigheid of kennis jij dat baantje hebt verworven. Misschien ben je wel gewoon op het eerste het beste bedrijf afgestapt zonder voorbereiding en heb je gezegd dat je heel goed bent in fietsen met een zak hete pizza’s op je rug. Of dat je hele snelle vingers hebt en dat je daarom meer kisten met gepelde bollen vult dan anderen.
De truc is dat je het beschrijft vanuit het perspectief van de werkgever. Als jij in de schoenen van de werkgever zou staan, wie zou jij dan het liefste willen aansturen? Aan welke voorwaarden moet iemand voldoen volgens jou om de gewenste functie heel goed aan te kunnen? Voldoe jij zelf aan die voorwaarden? Wat is jouw unieke vaardigheid waar anderen jou om waarderen?
Voorbeelden zoeken die jou passen
Natuurlijk beschrijf je alleen dié werkervaringen uitgebreid die beantwoorden aan het profiel in de vacaturetekst. Minder belangrijke functies die je wel wilt vermelden, daarvan volstaat naam werkgever, functie, periode en misschien je belangrijkste wapenfeiten.
Op LinkedIn vind je een enorme hoeveelheid voorbeelden hoe anderen het doen. Maak er een gewoonte van om beschrijvingen die je aanspreken te bewaren in je items.
Pim van der Heide op LinkedIn geeft een voorzet voor de kopregel op je LinkedIn-profiel. Jeroen is procesoperator en vertelt in een kort verhaaltje waarom. Recruiter Orlando geeft voorbeelden hoe je uitlegt wat je doet als recruiter. Amy de jobcoach presenteert een succesverhaal van 2 pagina’s.
Wil je meer concrete adviezen lezen? Reageer dan op deze blog en vertel waar je graag meer over leest. Of stuur je verzoek naar barbara@bureauphilipsen.nl.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!