Op social media komen werkgevers van Mars en kandidaten van Venus
Jay Baer constateerde laatst in een artikel dat bedrijven van Mars komen en klanten van Venus met betrekking tot sociale media. Ik zie dat dit principe ook naar arbeidsmarktcommunicatie doorgetrokken kan worden.
Wat constateerde Baer?
Hij haalt een onderzoek aan van Hubspot. Voor dat onderzoek werden bijna 600 consumenten ondervraagd over waar, wat en hoe zij via sociale media willen communiceren met bedrijven. Consumenten verwachten dat bedrijven op gemiddeld 3,5 sociale media-kanalen actief zijn. Vooral Facebook en Twitter worden veelvuldig genoemd, gevolgd door YouTube.
Lijkt logisch. Maar als aan consumenten gevraagd wordt via hoeveel kanalen zij een bedrijf of merk volgen, dan blijken dat er gemiddeld slechts 1,5 te zijn.
35% van de consumenten volgt zelfs helemaal geen enkel bedrijf of merk via een sociaal netwerk.
Consumenten verwachten dus dat bedrijven actief zijn op sociale media. Ze benaderen die bedrijven ook steeds vaker via een social medium voor klachten en complimenten.
Verschillende verwachtingen
Bedrijven willen (en verwachten) dat consumenten – maar hier kun je ook kandidaten lezen – permanent op hen letten en aandacht aan hen besteden. Consumenten besteden echter slechts incidenteel en op indirecte wijze aandacht aan bedrijven. Dat is een fundamenteel gat tussen verwachtingen van bedrijven en consumenten. Dat is het verschil tussen een abonnement nemen op een krant, zodat deze dagelijks bezorgd wordt, en het af en toe eens kopen van een krant bij een kiosk, aldus Baer.
Sociale media voor arbeidsmarktcommunicatie
Sociale media worden reeds veelvuldig ingezet voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Potentiële medewerkers moeten via zoveel mogelijk kanalen kennis (kunnen) maken met de organisatie. Er wordt een hele middelenmix tegenaan gegooid. En die potentiele medewerker verwacht ook dat jij als organisatie netjes overal een bedrijfsprofiel hebt, met gave filmpjes, interviews met managers en foto’s van de bedrijfsborrel. Maar al die kanalen gaan volgen en van het wel-en-wee van de organisatie op de hoogte te blijven? Dat is nadrukkelijk een brug te ver. Alleen dus als je écht iets concreets wilt, zoals een vraag stellen aan een recruiter of hiring manager, vacatures bekijken of het lezen van tips voor het kleden bij een sollicitatie, ga je de interactie aan via een sociaal medium.
Echte toegevoegde waarde
Continue aandacht voor je organisatie, via verschillende kanalen, zit er niet in. Tenzij. Ja tenzij je écht gave dingen doet via je kanalen. Echt content produceert die toegevoegde waarde biedt, die mensen aan je bindt en tot ambassadeurs maakt. Dat vergt veel creativiteit, tijd en wellicht ook budget. Zaken waaraan bij veel organisaties een chronisch gebrek is. Maar ja, wat kost het plichtmatig bijhouden van allerlei social media-kanalen waar toch geen hond naar kijkt?
Bron: New Social Media Research Uncovers the Big Problem for Businesses
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!