Ook voor arbeidsmarktcommunicatie moet je terug naar de basis

Annemarie Stel deed als gasthoofdredacteur van het blad Werf& een oproep invulling te geven aan back to basic. ‘We moeten weer terug naar de basis omdat arbeidsmarktcommunicatie aan het veranderen is: van een onderbouwd vak naar een jacht op sollicitanten’, aldus Annemarie.

Back to basic associeer ik heel erg met de basisvragen van de organisatie. Helaas zijn bij veel organisaties de antwoorden op de basisvragen inmiddels onduidelijk of op de achtergrond geraakt, en dit is zonde! Je hebt deze antwoorden namelijk nodig in je zoektocht naar ambassadeurs die jouw ideologie dragen, die achter jouw missie staan en die de ambitie van de organisatie als hun ambitie zien.

Ik mis in wervingsacties vaak een focus op de motieven en drijfveren van de doelgroep om voor een organisatie te kiezen. Deze inzichten zijn noodzakelijk in arbeidsmarktcommunicatie. Vertaal de inzichten door in een belofte en werk dit weer uit, door antwoord te geven op de vraag ‘Waarom zou ik dit geloven?’ Wees eerlijk over wie je bent en wat je wilt betekenen voor de ander – of dit nu een klant/patiënt/burger, werknemer, de maatschappij of Nederland is – pas dan kun je ook de juiste kandidaten aanspreken.

Is je communicatie op dit punt niet transparant dan gaat een deel van je net gerekruteerde kandidaten binnen een jaar weer op doorreis omdat ze niet konden aarden in het bedrijf. Zonde van de geld- en tijdsinvestering. Organisaties zijn het vandaag de dag aan zichzelf verplicht om hun ware identiteit te laten zien opdat kandidaten een goede afweging kunnen maken en of hun ziel past bij de ware aard van de werkgever.

Naar de basisvragen>>

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord