Organiseren met zin, waardevolle verhalen

Sprookjes hebben een dubieuze reputatie. Aan de ene kant worden ze gezien als verzinsels en word je als volwassene geacht daar niet meer in te geloven. Toch zijn zulke verhalen waardevol als je kijkt naar de essentie die erin wordt uitgedragen. De moraal van het verhaal als het ware.

Hetzelfde geldt voor wat bedrijven en non profit organisaties vertellen. Aan de ene kant bekijken we die verhalen wantrouwend, want ze worden gezien als reclame. Aan de andere kant zijn er ook organisatieverhalen die de kern raken en die van binnenuit komen. Dergelijke ‘stories’ bevatten waarden die de identiteit uitdrukken en die op verschillende manieren zichtbaar worden gemaakt.

Over die laatste categorie gaat mijn boek Organiseren met zin, dat zojuist is verschenen bij uitgeverij Quist. In Organiseren met zin wordt besproken hoe kernwaarden de persoonlijkheid van je organisatie bepalen en hoe je die waarden tastbaar maakt, onder andere met behulp van beeldende teksten en metaforen. Vertellen wie je bent is niet genoeg. Laat mensen ervaren wie je bent door taal, beeld en beleving waar je organisatiewaarden in doorklinken.

In 16 interviews vertellen leidinggevenden en adviseurs wat hun drijfveren zijn en welk hoger doel hun organisatie nastreeft ten aanzien van werkgeverschap, innovatie en duurzaamheid. Hoe maken zij de essentie van de organisatie tastbaar voor medewerkers en hun omgeving, hoe zorgen ze voor betrokkenheid, motivatie en onderscheidend vermogen? In een nawoord wordt telkens kort beschreven welke waardensystemen in deze verhalen te herkennen zijn.

Wil je een idee krijgen van het boek, dan kun je een preview bekijken op www.organiserenmetzin.nl
Organiseren met zin is te bestellen via de boekhandel, managementboek.nl en bol.com

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord