Samenwerken is moeilijk

Op Marketing Online verscheen onlangs een artikel over een onderzoek naar de frictie tussen IT en marketing. Die twee begrijpen elkaar niet altijd goed, implementaties van systemen lopen fout, budgetten lopen uit de pas en de prioriteiten komen niet overeen. Nu is dat geen nieuws en ik ga hier niet aankomen met dooddoeners als ‘zonder wrijving geen glans’, want dat vind ik een stupide uitdrukking en een flauw excuus voor mensen om zich in hun eigen loopgraven te blijven verschansen. Wel zag ik een parallel.

Exact hetzelfde speelt zich namelijk af tussen twee andere afdelingen. Al járen roepen wij in arbeidsmarktcommunicatie dat ‘HR’ en ‘Communicatie’ moeten samenwerken, maar we concluderen regelmatig – met een zucht – dat dat niet altijd goed lukt. En dat wekt ook geen verbazing.

Professionals op de vierkante millimeter

De tijd van ‘homo universalis’ is al lange tijd voorbij, concludeerde ik onlangs. De hoeveelheid informatie die nu in één week in de New York Times staat, is meer dan mensen tweehonderd jaar geleden in een heel leven tot zich namen, meldt een beroemd filmpje (op 3 minuut 10). Het gevolg is specialisatie op steeds kleinere gebieden – wat ook goed zichtbaar is in de versplintering op het gebied van media-advisering en -gebruik. Het kan gaan tot op millimeters… En er is op zich niets mis met heel veel weten over een klein gebied; per slot leidt dat met enige regelmaat tot een nieuw medicijn of iets anders waar de mensheid van kan profiteren.

Maar het risico is wel dat door de focus op een klein gebied het overzicht over het geheel verloren gaat. Dat lijkt mij een belangrijke reden voor al die fricties: vanuit verschillende perspectieven ziet de wereld er immers heel verschillend uit. Pas als de fricties ‘gesmeerd’ worden door een gezamenlijk doel en een gezamenlijke route richting dat doel komt er zicht op samenwerking. Al helemaal omdat arbeidsmarktcommunicatie tegenwoordig niet meer het exclusieve domein is van HR en Communicatie. Het gebruik van recruitmentsystemen en online media heeft ICT in het zicht en het proces gebracht; en omdat maar weinig organisaties het nog met één externe dienstverlener af kunnen, mengt ook Inkoop zich erin.

Het wordt dus hoog tijd voor dat gezamenlijke doel; en het behouden van het overzicht.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie