Trends in Social Media (3-11-2010, Samenvatting discussie Linkedin)

1. Populariteit van aanbevelingen (recommendations) zal zich verder ontwikkelen;

2. Local based Services & Geolocation services, zoals Foursquare en Facebook places zullen in belangrijkheid toenemen;

3. Marketing force zal verder ontwikkeld worden ook weer met recommendations en in 2011 leuke Flash Mobs en Swarms;

4. Discussies online en offline over de social media zoals nu in de early adoptors fase zullen uitwijzen dat social media niet vooral het wonder in zich heeft van zendcommunicatie maar vooral de interactie met doelgroepen;

5. De smartphone en de epad/tablet nemen het speelveld over van de pc en laptop;

6. Social media monitoring & webcare gaan een vaste plek gaat innemen bij de meeste marcom afdelingen.
• Dit geldt niet alleen voor webcare (monitoren van positieve en negatieve berichtgeving) maar vooral dat het vooraf wordt ingezet om te peilen hoe er online over een bepaald product of dienst gedacht wordt.
• Op basis van het vorige gaan bedrijven/instellingen hun marcomacties richten. En dat dan weer monitoren en dan hun acties direct aanpassen (korte feedbackloop). Kortom: Echt social marketing.

7. Power to the consumer (consument van nu verenigt zich om een grotere macht uit te oefenen bij aankopen (zie www.groupon.com), maar ook om zich beter te kunnen informeren. Grote groepen consumenten vragen hun sociale network op Facebook, Twitter of Hyves om informatie over het beste product of de beste prijs);

8. Slechts weinig merken zijn (nog) deel van die sociale netwerken.
• De Bijenkorf doet dat wel goed op Twitter en Facebook, en ook veel telco’s als Hi weten slim in te spelen op deze ontwikkeling.
• Een andere partij die hier heel goed in is is Greenpeace. Veel mensen kennen de “Nestle-case” op Facebook, waar Greenpeace haar achterban opriep om Nestle op Facebook aan te spreken op de productie van KitKat waarbij palmolie uit regenwouden werd gewonnen.
• Recent activeerde Greenpeace haar achterban om Essent en Nuon toe te spreken op de bouw van een kolencentrale aan de Waddenzee.

9. Vanuit HR & P&O perspectief zie je dat er steeds meer aandacht komt voor de Enterprise Social Media zoals Yammer, Sharepoint, Blu Kiwi etc.
• Ook de ‘publieke’ toepassingen en LinkedIn, Twitter, Hyves en Facebook zullen steeds meer deel uitmaken van ons dagelijks werkleven en dan niet alleen voor recruitment, maar ook voor bijvoorbeeld verandermangement, community based learning, medewerker engagement etc.).
• Voor HR komen er daarom in 2011 nieuwe vraagstukken op de agenda: hoe veranderen functies, samenwerkingsverbanden, arbeidsrelaties, gedragsrichtijnen etc. 2011 het jaar gaat worden waarin Social Media meer wordt dan ‘iets waar we wat mee moeten’ en dat het een stevige positie binnen de organisatie krijgt in de vorm van een managerial functie. Deze functies zie je in de US al ontstaan en dat een ieder die Social Media serieus neemt, zal moeten denken over de plaats van deze functie binnen de organisatie.

Niet als functie erbij voor communicatie of marketing, maar als op zich staande functie, waarbij wordt meegedacht op strategisch niveau over de gevolgen van Social Media voor de gehele interne organisatie. Mits goed toegepast zal Social Media van R&D tot communicatie en marketing tot after service een belangrijke strategische rol gaan spelen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord