UMC Utrecht ís vernieuwing

Op het hoogtepunt van de crisis de campagne ‘Ontsla jezelf voor een ander het doet’ lanceren. Tijdens een Open Dag bezoekers zelf laten dotteren en intuberen. Drieduizend aanmeldingen voor een meeloopdag trekken dankzij een Hyves-gadget. Dat is arbeidsmarktcommunicatie volgens het UMC Utrecht: vernieuwend, humoristisch en gedurfd. En juist daarom zo succesvol, stelt hoofd Werving Nicole Lisman.

‘Het UMC Utrecht heeft elk jaar zo’n duizend plekken in te vullen. En dat zijn niet alleen medische of verzorgende functies. Ook IT’ers, economen, koks, schoonmakers: veel meer mogelijkheden dan mensen vaak denken’, aldus Lisman. ‘En met de vergrijzing in het vooruitzicht wordt deze opdracht alleen maar dringender.’

Hyves
Met de vergrijzing in het vooruitzicht zijn veel campagnes gericht op jongeren. Om hen te bereiken heb je vernieuwing, durf en humor nodig, zoals bij de ‘Baan-voor-één-dag’ campagne. Het UMC Utrecht verspreidde een gadget via Hyves waarbij jongeren foto’s van elkaar konden gebruiken. ‘Online de hersenpan van je vrienden lichten. Heel duidelijk over the top, zodat iedereen snapt dat we het in het echt niet zo doen.’ Het bereik? Honderdduizend jongeren.

Microvezeldoekje
Achter alle campagnes van het UMC zit hetzelfde idee. ‘In alle lagen van het ziekenhuis vind je dezelfde centrale waarde: vernieuwing. Natuurlijk bij het wetenschappelijk onderzoek, maar ook bij de schoonmaker die voorstelt een microvezeldoekje te gebruiken. Het UMC Utrecht durft zijn advies over te nemen.’ Dat de Raad van Bestuur deze waarden deelt, is volgens Lisman onderdeel van het succes: ‘Ook die is overtuigd van het nut controversieel te durven zijn.’

Identiteit
Lisman richt zich in de eerste plaats op een externe doelgroep. Maar het onderscheid tussen intern en extern vervaagt. ‘Ons imago begint intern, bij de eigen identiteit. Je draagt uit wie je werkelijk bent, anders val je door de mand. Dan verdwijnen mensen heel snel gillend door de achterdeur.’ Het UMC Utrecht is vernieuwing en draagt vernieuwing uit. Externe werving en interne communicatie versmelten zo met elkaar: een mooi voorbeeld van HR-communicatie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie