Lid! Annemarie Stel (Wervingsvisie)

240 leden heeft het HR-Communicatie Netwerk inmiddels. Interessante leden, dus laten we graag zien wat er bij hen speelt. Daarom zetten we elke maand iemand in de spotlight. Onze leden maken immers het netwerk en het vakgebied. Ook dit keer weer iemand met een interessante kijk op HR-communicatie: Annemarie Stel van Wervingsvisie.

Stel jezelf eens voor!
‘Na 22 jaar bij de Rijksoverheid te hebben gewerkt – onder andere als coördinator arbeidsmarktcommunicatie en manager arbeidsmarktcampagne – ben ik op 1 augustus 2007 voor mezelf begonnen onder de naam Wervingsvisie. Ik ondersteun organisaties bij de opzet, ontwikkeling en uitvoering van arbeidsmarktcommunicatie. Ook ben ik auteur van ‘Ploegen, zaaien en binnenhalen; een praktische gids voor arbeidsmarktcommunicatie en personeelswerving’, heb ik een weblog en ben ik nauw betrokken bij Werf&, het vakmagazine over arbeidsmarktcommunicatie. ’

Wat is jouw link met HR-Communicatie?
‘Mijn vak arbeidsmarktcommunicatie is HR-Communicatie. Het zoekt de overlap tussen beide gebieden op. Helaas bestaat in veel organisaties nog een enorme kloof tussen beide afdelingen. HR-mensen worden weggeblazen door communicatiemensen en hun snelle praatjes en andersom worden de communicatiemedewerkers overladen met processen en arbeidsvoorwaarden. De voorwaarde voor een goede samenwerking tussen beide is respect te hebben voor elkaars vak. HR en Communicatie kunnen namelijk een enorme inspiratie voor elkaar zijn. Samen kunnen zij bijvoorbeeld zorgen voor een effectieve wervingscampagne die ervoor zorgt dat je interactie met de arbeidsmarkt krijgt.’

Hoe zorgt je ervoor dat een wervingscampagne effectief is?
‘Je moet jezelf als organisatie vijf vragen stellen:
1. Wat is onze wervingsvraag? Wie zoeken wij?
2. Wie of wat zijn wij? Wat hebben wij onze potentiële werknemers te bieden?
3. Wat voor campagne past zowel bij onze doelgroep als bij ons?
4. Welke middelen en media passen bij een dergelijke campagne?
5. Hoe gaan we ervoor zorgen dat we het zaakje organiseren (geld/capaciteit/etc.)?
Ik zie veel schitterende campagnes die niet werken. Dat ligt vaak aan de inhoud: de campagne moet passen bij de organisatie. Een geslaagd voorbeeld vind ik Kanjers van het WKZ, een wervingscampagne van het Wilhelmina Kinderziekenhuis dat IC-kinderverpleegkundigen, operatieassistenten en anesthesiemedewerkers zoekt. Het WKZ heeft zieke kinderen laten optreden in hun campagne. Op een heel integere manier. Enorm ontroerend om zo dichtbij te komen.’

Heeft u ook een eigen visie op HR-Communicatie en wilt u die graag delen met de leden van het netwerk? Neem dan contact op met de redactie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord