Lid! Els Reinders: ‘Rol en belang van hr-communicatie en employer branding wordt onderschat’

Veel nieuwe leden in onze community, maar nog niet met iedereen een interview gehouden. Wel met deze senior adviseur arbeidsmarktcommunicatie!

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Els Reinders en ik werk als Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie bij Arbeidsmarkt specialist Macknificent. Zowel relatiemanagement als business development in de regio Amsterdam horen tot mijn takenpakket. Voordat ik bij Macknificent in dienst kwam werkte ik 32 jaar bij Sogeti Nederland B.V. In deze 32 jaar heb ik een breed pakket aan taken en verantwoordelijkheden gehad. De rode draad is Corporate Communicatie en Werving & Selectie. 

Mijn liefde binnen het communicatievak gaat vooral uit naar de interne communicatie, de communicatie naar de arbeidsmarkt en employer branding. Onderwerpen die dicht bij elkaar horen en vooral op mensen gericht zijn. Geen arbeidsmarktcommunicatie zonder goede interne communicatie. Als je dit op de juiste manier weet aan te pakken draagt het zowel bij aan de instroom van nieuwe medewerkers als aan behoud van medewerkers.

Wat versta jij onder HR-communicatie? 
En met welke onderdelen houd jij je specifiek bezig?

Uit ervaring weet ik dat HR-communicatie breed kan zijn en ook vaak afhankelijk is per organisatie hoe hieraan invulling wordt gegeven. Voor mij is HR-communicatie onder andere de communicatie die gaat over de functionele zaken zoals de arbeidsvoorwaarden, het pensioen etc. Daarnaast gaat HR-communicatie ook over wie zijn we, welke mensen werken hier en wat is onze cultuur. Het is communicatie over het employer brand, over mensen binden en boeien en daarnaast richt HR communicatie zich extern ook op de potentiële nieuwe medewerker.

Ik richt me in mijn huidige functie op bedrijven die geholpen willen worden met een creatief concept voor arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Een creatieve oplossing willen voor hun interne referral actie of geholpen willen worden met de interne boodschap op een heldere manier overbrengen. Organisaties zijn zich niet altijd bewust dat goede employer branding start met de employer value propositie. Het kernverhaal waaraan alle communicatie wordt getoetst. Dit basis verhaal vertalen naar een creatief concept dat zorgt voor eenduidigheid en herkenbaarheid.

Waar, wanneer heb je onlangs nog HR-communicatie kennis gedeeld?

Mijn ervaring en kennis op HR-communicatie gebied heb ik de afgelopen maanden met name gedeeld in presentaties voor HR managers van verschillende organisaties.

Heb je een droom voor het vak?

De rol en het belang van HR-communicatie en employer branding wordt teveel onderschat. Mijn droom is dat de waarde hiervan meer wordt ingezien door organisaties en dat ze daadwerkelijk hiermee gericht en gestructureerd aan de slag gaan. Alleen met eenduidigheid en herkenbaarheid kun je succesvol zijn.
Daarnaast zie je vaak dat HR vaak het communicatiedeel ook voor zijn rekening neemt. Ik ben van mening dat het twee aparte vakgebieden zijn die elkaar versterken maar wel vanuit hun eigen expertise. Dit kan nooit in een persoon vertegenwoordigd zijn.

Voor welke vragen kunnen onze leden bij jou terecht?

Je kunt me benaderen met vragen over interne communicatie, de organisatie van interne events, arbeidsmarktcommunicatie, werving en selectie, online communicatie, verandercommunicatie, themacommunicatie, employer branding, corporate communicatie en PR.

Je kunt Els Reinders online volgen via 
Linkedin of bellen via 06-53946014.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie