Lid! Judith Janssen (Eprom): ‘HR en Communicatie, een gouden combinatie’
Het HR-Communicatie Netwerk groeit als kool. We hebben al meer dan zestig leden, en daar komen er elke dag een paar bij. Om u nog beter te leren kennen, interviewen wij eens per maand een van de leden. Leden die een eigen visie op HR-Communicatie hebben en hun ervaringen graag met de rest van Netwerk willen delen. In de eerste editie: Judith Janssen van Eprom.
Stel jezelf eens voor!
‘Mijn naam is Judith Janssen. Na mijn studie Communicatiemanagement (HvU) heb ik een opleiding Organisatiewetenschappen aan de VU gevolgd. Sinds vier jaar werk ik als HR Business Consultant bij Eprom organisatie adviseurs. Wij bieden HR-oplossingen om resultaatmanagement te versterken in diverse sectoren: van resultaatgerichte functiebeschrijvingen en vacatureteksten tot workshops in resultaatgericht beoordelen en leidinggeven. ’
Wat is jouw link met HR-communicatie?
‘HR en Communicatie is een gouden combinatie. Ik voel me in dit vakgebied dan ook als een vis in het water. Voor mij is communicatie het middel en HR het doel; door in organisaties resultaten zichtbaarder te maken, worden medewerkers meer waardevol.’
En hoe komt HR-communicatie in jouw werk terug?
‘In mijn werk richt ik me zowel op de interne als de externe organisatie. De klant-leverancierrelatie staat in beide gevallen centraal. In een resultaatgerichte organisatie weten de medewerkers precies voor wie ze werken en welke output voor hun interne of externe klanten waardevol is. Een teamleider weet bijvoorbeeld welke toegevoegde waarde hij heeft voor zijn afdelingsmanager , maar die moet op zijn beurt ook aan zijn medewerkers duidelijk maken wat hij van hen wil. Vervolgens moet hij ze de ruimte geven om hen dit met hun eigen vakmanschap in te laten vullen.’
‘De behoeften van een klant kunnen veranderen. Alleen door voortdurend in de gaten te houden wanneer je klant bent en wanneer leverancier (kom je wat halen of kom je wat brengen?), bereik je het gewenste resultaat en heb je echt betekenis in je werk.’
Kun je dat ook koppelen aan de missie of visie van een bedrijf?
‘Jazeker. Je kunt de strategie van een organisatie alleen waarmaken als je die koppelt aan de ontwikkeling van haar medewerkers. Wanneer een bedrijf zich bijvoorbeeld meer op maatschappelijk verantwoord ondernemen wil richten, dan kun je daar per medewerker concrete afspraken aan koppelen. Zo voelt de medewerker dat hij deel uitmaakt van een groter geheel; daar kan hij dan zijn werkplezier aan ontlenen.’
Hoe belangrijk is communicatie bij dat proces?
‘Een van mijn motto’s is: “Het is pas een resultaat als het is gecommuniceerd!” Het is pas een resultaat als het betekenis heeft voor de ander. Communicatie is dus een cruciale factor, maar geen doel op zich. Een blaadje maken om een blaadje te maken werkt niet. Je moet je altijd afvragen waarom je doet wat je doet.’
Heeft u ook een eigen visie op HR-Communicatie en wilt u die graag delen met de leden van het netwerk? Neem dan contact op met de redactie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!