HR-Communicatie en de macht van de massa

Lijstjes. Mensen zijn gek op lijstjes. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een lijstje van gemaakt. Sportmomenten, rampen, muziek. Terugblikken, vooruitkijken, opsommen en waarderen. Vooral populair rond de jaarwisseling: denk bijvoorbeeld aan de Top2000 op Radio2.

Maar ook SBS6 is er goed in, met Top25’s in allerlei soorten en maten. Zolang het maar ranzig is of met beroemdheden van doen heeft. Liefst in combinatie trouwens. Er zijn zelfs websites gewijd aan de opsomming en waardering van nuttige weetjes en zinloze feitjes. Kijk maar eens op lijstjes.com en opsomming.com.

HR-jargon
Ons vakgebied van taal, redactie en communicatie kent ook lijstjes. De meest bekende is wellicht die van het woord van het jaar. Human Resources, een van de aandachtsgebieden van R&Z, mag zich eveneens verheugen op opsommingen in allerlei soorten en maten. Onlangs stuitte ik op een lijstje dat beide specialisaties in zich verenigt, HR en taal: HR-jargon van 2009.

Lees de lijst maar eens goed door. HR-communicatie staat er niet op. En het woord is ook niet te vinden in de plannen voor en verwachte trends in 2010, bijvoorbeeld hier, hier en hier.

Woord van 2010
De plannen voor 2010 bevatten wel ideeën die we onder de noemer HR-communicatie kunnen scharen. HR-managers willen in 2010 onder meer inzetten op werven via online netwerken, employer en personal branding, effectieve communicatie en loopbanen in lijn met de koers en doelstellingen van de organisatie. En HR wil in 2010 zijn toegevoegde waarde voor de bedrijfsstrategie duidelijk en stevig neerzetten. Allemaal doelen die gebaat zijn bij effectieve HR-communicatie .

Hoe zorgen wij er nu voor dat ‘HR-communicatie’ volgend jaar in de terugblik van 2010 staat? En natuurlijk nummer 1 is in de plannen voor 2011? Van de woord-van-het jaar-verkiezingen leren we dat het vooral de macht van de massa is. De reaguurders van GeenStijl schoven in 2008 met succes het woord ‘kredietcrisis’ terzijde door massaal op het woord ‘swaffelen’ te stemmen. En enkele R&Z-collega’s proberen met een Hyve het hopeloos verouderde woord ‘kek’ weer nieuw leven in te blazen. Hoe meer mensen lid worden, hoe beter.

Het beestje bij z’n naam
Voor HR-communicatie is er niet alleen deze ning, maar ook een nieuwsbrief. Word lid, reageer, geef het door. En laat het woord zo veel mogelijk vallen. Terloops, bij de koffieautomaat. ‘HR-communicatie’. En in de managementvergadering, als het gaat over strategie, doelstellingen en branding. ‘HR-communicatie.’ Noem het beestje bij z’n naam, krijg het tussen de oren. Dan staat HR-communicatie vanaf 2010 bovenaan!

Deze blog is geschreven door Armand ten Voorde

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord