Disruptieve arbeidsmarktcommunicatie: zo doe je dat
Wat een genot dat de vakantie voorbij is! Terug aan de slag, en hoe. Op het festival ‘Recruitment in de Zon‘ ontdekten we hoe we het in onze arbeidsmarktcommunicatie eens helemaal anders kunnen aanpakken.
Zoals beloofd kregen we een vitamineboost van onze kennispartner Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Hun zomerfestival kwam zijn belofte helemaal na: stralende ideeën opdoen op een festivalterrein waar je op verschillende plekken kennis-bites tot je kon nemen, laagdrempelig en interactief.
Breek met conventies
De workshop met de meest interessante invalshoek kwam van Marion de Vries. Marion adviseert organisaties hoe zij hun reputatie kunnen verbeteren op de arbeidsmarkt. Ze stelt: ‘Een onderscheidend en herkenbaar werkgeversmerk creëer je door te kijken naar conventies en ze bewust te omarmen of juist bewust te stoppen.’
Marion introduceert het boeiende boek ‘Thank you for Disrupting’. De auteur Jean-Marie Dru licht in zijn boek zeer gedetailleerd toe wat disruptieve principes zijn. Voor elke organisatie is het belangrijk de klant of doelgroep te herkennen en erkennen en het belang van conventies binnen je markt te begrijpen.
Je valt als werkgever op als je van conventies afwijkt. Denk bijvoorbeeld aan zelforganisatie, geen registratie meer van vakantiedagen of een arbeidscontract op 1 A4-tje. Dus als je heel bewust kiest om via een verrassend positieve en andere manier je missie en visie te realiseren.
Hoe doorbreken we conventies in arbeidsmarktcommunicatie?
Ook arbeidsmarktcommunicatie, recruitment, de candidate en employee journey staan bol van conventies. Tijdens de sessie gaan we uiteen in groepjes om samen te kijken naar conventies in communicatie-uitingen van drie academische ziekenhuizen. We leggen de printjes van de homepage, werken-bij site, vacaturetekst en enkele interviews met medewerkers naast elkaar.
Wat direct opvalt is het kleurgebruik: iedereen heeft gekozen voor betrouwbaar blauw als hoofdkleur. Als er nog een steunkleur wordt ingezet gebruikt nagenoeg iedereen oranje. Het beeldgebruik kan zo uitgewisseld worden zonder dat het iemand zou opvallen. Collega’s uit de ziekenhuizen staan allemaal exact op dezelfde wijze op de foto. De opzet van de vacatureteksten lijkt ook sprekend op elkaar. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het ATS waarmee men werkt. De contactmogelijkheid is prima in orde. Lekker laagdrempelig en, zoals in de zorg gebruikelijk is, een mobiel nummer van een inhoudelijke collega en een medewerker van HR.
Welke conventie doorbreken?
Als we uitkomen bij de vraag: welke conventie zou je graag doorbreken? Dan is dat zeker de grote hoeveelheid tekst die op alle sites te zien is. De mogelijkheid om maar door te blijven klikken naar diepere lagen met informatie.
Er gingen allerlei gedachten door ons heen. Wat zou het gaaf zijn als één academisch ziekenhuis het compleet anders zou gaan doen, bijvoorbeeld in het sollicitatieproces. Reflecterend op dit verhaal vragen we ons af: gaan we zelf de boel eens flink op zijn kop durven zetten?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!