Employer Branding: in memoriam? Geef je mening!

Recruitment lijkt tegenwoordig maar één doelstelling te hebben: kandidaten scoren. En de online mogelijkheden -vacaturesites, online sociale netwerken, ‘behavorial targeting’, nichesites, zoekmachines, al dan niet gecombineerd met ‘augmented reality’, filmpjes, virals of wat voor aandachttrekkend iets ook – geven daar erg veel gelegenheid voor.

Alles wat ons werk makkelijker of beter maakt, is natuurlijk welkom. Maar in dit geval zie ik twee bij-effecten van deze ontwikkeling. Enerzijds weten sollicitanten niet altijd meer waar ze vacatures moeten zoeken – zie ook de discussie op InterimIntelligence, daarover wellicht een andere keer meer – en anderzijds de vakmatige afname van de aandacht voor datgene dat uiteindelijk de duurzame basis legt voor succesvolle wervingsacties: employer branding.

Employer branding – het overdragen van de identiteit, de ziel en de energie van de organisatie; groot of klein, publiek of privaat – is volgens de theorie een activiteit die een lange(re) adem vergt en ook gewoon geld kost. Maar nu de budgetten krap zijn en de bezettingen minimaal, is de keuze vaak eerder voor resultaten op de korte, dan op de lange termijn. Is employer branding dood? Of is er nog wel degelijk sprake van employer branding, alleen niet in een ’traditionele’ vorm? Of is employer branding eigenlijk gewoon zinloos gedoe, omdat je altijd wel aan sollicitanten kunt komen?

Geef je mening!

Klik hier voor de poll op wervingsvisies.

Werf& & employer branding

Het volgende nummer van Werf& zal – ditmaal onder leiding van Marion de Vries – gewijd zijn aan het onderwerp employer branding. Heb je ideeën, suggesties of tips? Laat het hieronder weten of stuur een mail aan annemarie@wervingsvisie.nl!

1 antwoord
  1. Linda Metman
    Linda Metman zegt:

    Dat employer branding perse veel geld kost is een mythe. Employer branding gaat al lang niet meer – alleen over dure massamediale campagnes. Het gaat om een structurele aanpak van je merk als werkgever. Juist doordat dit van binnenin begint en je eigen medewerkers voor je gaan ‘spreken’, gaat het juist om een kostenefficiente manier van communicatie. Natuurlijk is niets ‘gratis’ en zoals alle activiteiten die van strategisch belang zijn voor een organisatie vraagt employer branding inzet en een lange adem maar het levert juist nu veel meer op. Niet alleen in aantrekkingskracht van de juiste mensen (minder investering in selectietraject) maar ook in binding van waardevolle talenten en medewerkers. Employer branding is overigens geen luxe. Nu iedereen bij je binnen kan kijken (denk aan alle sociale media) zul je structureel moeten bouwen aan een consistente en breed in de organisatie gedeelde (werkgevers)merk. Alleen op die manier bind je de goede mensen en ben je straks in shape als de markt weer aantrekt.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie