In de ban van de ning: aanbevelingen en acties
Erik Molkenboer en Lisa van Rens, beiden student Journalistiek en Organisatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, onderzochten in opdracht van Ravestein & Zwart het functioneren van het netwerk. Hun adviesrapport In de ban van de ning focust op twee vragen. In hoeverre draagt een initiatief als HR-Communicatie Netwerk bij aan de reputatie van een communicatiebureau als Ravestein & Zwart? Maar ook: hoe kunnen we gezamenlijk het netwerk verbeteren en de activiteit van leden vergroten? Het onderzoek levert meerdere interessante conclusies op. Niet alleen voor de leden van het netwerk, maar ook voor andere professionals die op online netwerken acteren.
Ook interessant voor andere netwerken
De conclusies zijn gebaseerd op een enquête onder de leden van het HR-Communicatie Netwerk. In aanvulling op dit online survey (63 respondenten bij 405 leden) zijn de initiatiefnemers van meerdere online communities geïnterviewd. Ondergetekende als initiatiefnemer van HR-Communicatie Netwerk, maar ook Willem Mastenbroek (ManagementSite), Bas Vlugt (Nederlands Media Netwerk), Robbert Jan Sabel en Remco Verhezen (Tekstblog) en Martin Damen (Administratieve communicatie). De aanbevelingen in het adviesrapport In de ban van de ning zijn daarom ook bruikbaar voor andere, vergelijkbare netwerken.
Betere reputatie, nieuwe zakelijke relaties
Belangrijke conclusie uit het onderzoek is: bedrijven die inhoudelijke expertise delen via een online community plukken daar daadwerkelijk de vruchten van. Het starten, managen en faciliteren van een online community zoals HR-Communicatie Netwerk levert een positieve bijdrage aan de reputatie. Ruim tweederde van de 63 respondenten oordeelt positief over de bijdrage van het netwerk aan de reputatie van Ravestein & Zwart. Tegelijkertijd, zo concluderen de onderzoekers, bezorgt een community als HR-Communicatie Netwerk alle actieve leden nieuwe zinvolle zakenrelaties.
Iets minder dan de helft van de respondenten heeft via het HR-Communicatie Netwerk nieuwe contacten opgedaan. Meer dan de helft van deze nieuwe ontmoetingen heeft behalve online ook offline plaatsgevonden.
Aanbevelingen
De respondenten van de enquête kwamen ook met concrete voorstellen voor het HR-Communicatie Netwerk. Zo was er deze terugkerende suggestie: geef meer duiding aan het begrip HR-Communicatie. Wat willen de leden verder graag?
– Meer interactie, in ieder geval rond thema’s als verandermanagement, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie.
– Hoger gemiddeld niveau van de berichten.
– Meer interviews en opiniërende blogs, minder how-to blogs, nieuwsberichten en beeldfragmenten.
– Meer offline bijeenkomsten; het belang hiervan wordt door iedereen hoog ingeschat.
Acties
Als initiatiefnemers van het netwerk en van het onderzoek nemen we deze aanbevelingen uiteraard ter harte. Al was het maar vanwege onze reputatie :-). Samen met geassocieerd adviseur HR-communicatie Inge Beckers hebben we een aantal stappen gezet:
a) Inge Beckers krijgt een herkenbare rol als communitymanager. Inge wordt het eerste aanspreekpunt voor nieuwe en bestaande leden Ze maakt leden wegwijs in het netwerk en geeft antwoord op vragen, ideeën, thema’s, bijeenkomsten. Ook heeft Inge een sleutelrol bij het entameren van offline bijeenkomsten en zal ze leden met regelmaat aanzetten tot (inter)actie.
b) Jos Widdershoven (R&Z) krijgt een herkenbare rol als redactioneel expert. Jos beoordeelt bijdragen voor publicatie en kijkt daarbij met name naar relevantie. De blogs met de grootste relevantie verschijnen op de homepage. Overige bijdragen verschijnen onder het kopje Blogs en in de relevante groepen. Is iemand niet in staat om een blog te schrijven, maar is er wel een goed idee? Jos kan voorzien in redactioneel advies.
c) Maak het begrip HR-communicatie bekender. Die handschoen is eerder al opgepakt met de blog HR-communicatie verbindt missie, merk en medewerker. Meerdere leden van het netwerk hebben al gereageerd. Dit gesprek gaat uiteraard door, online en offline!
Belangstellenden kunnen het adviesrapport In de ban van de ning opvragen via rr@ravestein-zwart.nl of via 06-53 90 29 66.Het persbericht over het onderzoek vind je hier.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!