Heb jij al een influencer?
Iedereen is actief op (sociale) media. Van je oma van 83 tot je neefje van 11. Doordat technologische ontwikkelingen elkaar in razend tempo opvolgen, worden de mogelijkheden ook groter. Hoe bereik je de juiste mensen? Bijvoorbeeld bij het plaatsen van een vacature? Daar gaan we in deze blog nader naar kijken.
Zelf aan de slag
Je kunt er allereerst voor kiezen om het zelf te proberen. Dit doe je door op verschillende manieren je content te optimaliseren en onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Het bekendste voorbeeld om dit te doen is aan de hand van Search Engine Optimization en Search Engine Advertising. Maar je kunt natuurlijk ook je aanwezigheid en zichtbaarheid vergroten door aanwezig te zijn op relevante (sociale) media en hier interessante content op te posten. Zo kun je proberen maandelijks een blog te posten bij een externe website waarvan je weet dat er veel bezoekers uit de doelgroep komen.
Digital natives met invloed
Wil je wat (gratis) hulp van buitenaf, dan kun je ook de hulp inschakelen van een ‘influencer’. Dit is iemand die breed aanwezig is op alle sociale media die je betrekt bij wat je doet. Influencers vandaag de dag zijn de bloggers van gisteren. Vaak zijn deze mensen klein begonnen, maar zijn ze door de groei van zichzelf als merk steeds verder geprofessionaliseerd. Zo hebben veel influencers tegenwoordig een goed uitgewerkte marketingstrategie die zij gebruiken als handvatten voor hun merk en uitingen. Merken waar zij mee werken kiezen ze zorgvuldig uit. Een merk moet immers passen bij datgene wat de influencer wil uitstralen naar de betreffende achterban.
Voor het vinden van een influencer die past bij jouw merk of organisatie en de doelgroep die je wilt aanspreken, is onderzoek nodig. Welke influencers zijn er binnen de branche, wat is hun doelgroep, welke kanalen zetten zij in en hoe promoten ze producten of diensten?
Bij het benaderen van een influencer is het van belang dat je in het achterhoofd houdt wat je de influencer te bieden hebt en waarom hij of zij daar voordeel uit kan halen.
Ken je feiten en cijfers
Of je nou kiest voor betaalde exposure of onbetaalde exposure, het begint in beide gevallen bij de basis. Doe altijd goed onderzoek. Niet alleen globaal naar je concurrenten en de doelgroep. Duik er echt in. Zoek uit waar je doelgroep te vinden is en wat ze triggert. Wat doet de concurrentie, op welke kanalen zijn ze actief en waar liggen voor jou kansen. Kijk daarnaast welke influencers er binnen jouw branche zijn, wat hun doelgroep is en waar er kansen liggen voor een eventuele samenwerking.
Een groei aan exposure gaat niet over één nacht ijs. Het is continue hard werken aan zichtbaarheid, het optimaliseren van je zicht- en vindbaarheid en het zoeken naar de aansluiting met je doelgroep.
Mijn collega’s en ik schrijven graag blogs. Lees verder via: www.mijnsalesrecruiter.nl
Beeldcredit: Jiří Wagner (via Unsplash)
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!