Waar social media écht om gaan

In de haast om ook ‘iets’ met Social Media te willen doen en vooral niet als laatste aan te haken, gaan sommige organisaties voorbij aan de wereld van veranderingen waarin wij ons momenteel bevinden. Wij bewegen ons naar een essentieel andere manier van werken en organiseren. Een manier waarbij organisatiegrenzen vervagen, medewerkers werken op een vaste, thuis of derde werkplek en social media zorgt voor verbinding en kennisdeling. Organisaties die ook op de langere termijn social media succesvol inzetten hebben de essentie ervan begrepen. Het gaat om connecties, congruentie, conversaties, content en context.

Essentie van Social Media

Connecties (netwerk)
Het gaat bij Social Media om een netwerk van mensen. Dit betekent dat hoe meer medewerkers ‘connected’ zijn, hoe groter de waarde van het netwerk is. Zie ook de wet van Metcalfe. Toch gaan sommige organisaties krampachtig om met de vrijheid en het vertrouwen dat zij medewerkers geven om hun netwerk uit te breiden en te onderhouden. In plaats van restricties en beperkingen zouden zij medewerkers juist activerende richtlijnen mee kunnen geven.
In het filmpje ‘Voeg toe, Los op, Verrijk’ laat Deloitte zien hoe dat kan. Bovendien benadrukt Roos van Vugt – Social Media Manager bij Deloitte – de kracht van het netwerk en haar droom om uiteindelijk van alle medewerkers zogenaamde ‘merkwerkers’ te maken die allemaal connected zijn.

Congruentie (gelijkgestemdheid)
Gelijkgestemdheid maakt dat we fan zijn, followen, linken, liken, +1’en enzovoorts. Seth Godin heeft het over tribes: ‘een groep mensen met een gedeelde interesse, één of meerdere leiders en een manier van communiceren’. Waar tribes vóór het internettijdperk nog plaatselijk waren, wordt via Social Media een soort parallel universum blootgelegd met gelijkgestemde zielen. Organisaties kunnen hierop inspelen door deel te nemen aan deze communities of zelf een community op te bouwen.
Zie bijvoorbeeld de Society 3.0 Community waar rondom het gelijknamige boek van Ronald van den Hoff over de vastgelopen samenleving, gelijkgestemden elkaar vinden om hun ideeën en kennis uit te wisselen, virtueel contact met elkaar te hebben en elkaar in het echt te ontmoeten.

Conversaties (meerrichtingsverkeer)
Nog te vaak zetten organisaties social media in om te zenden, waarbij zij zichzelf centraal zetten en ervan uitgaan dat de ontvanger zit te wachten op de boodschap die wordt verzonden. Eénrichtingsverkeer werkt niet bij social media. Tweerichtinsgverkeer wordt door social media een stuk makkelijker gemaakt, maar de échte kracht zit in méérrichtingsverkeer: ‘Conversaties’. Het gaat om ‘realtime’ interactie, aansprekende onderwerpen en gesprekken met échte mensen.

Tempo Team maakt het op hun Werken-bij-site de bezoeker zo makkelijk mogelijk deel te nemen aan de conversatie en direct en persoonlijk contact te hebben met recruiters en andere medewerkers. Een conversatie met een persoon is nu eenmaal een stuk aanlokkelijker dan met een logo of een gebouw!

Content (inhoud)
De inhoud van posts op social media is belangrijk, want ‘content is kng’, toch? Veel organisaties hebben bedenkingen: ‘Hebben we wel wat bijzonders te melden, laten we niet teveel van onszelf zien en zit de doelgroep wel op deze informatie te wachten?’ Een goed social mediaplan heeft ook een contentplan als onderdeel. Deze content moet aansluiten bij het verhaal van de organisatie, de employer brand, de kernwaarden of wat er dan ook voor handen is. Maar de content moet zeker ook aansluiten bij de interesses en behoeftes van de doelgroep. De grootste gedragsverandering zit in het delen van content en het opzoeken van interactie met de doelgroep.

Context (setting)
En alhoewel dat netwerk van gelijkgestemden, waarmee je conversaties voert, relevante en interessante inhoud oplevert, zit de échte toegevoegde waarde in de context. Want in die wirwar van informatie, meningen en conversaties wordt de betekenis en relevantie ervan bepaald door mijn influencers. Hun expertise, autoriteit en (persoonlijke) contact met mij maken dat ik de content een bepaalde waarde toeken.
Zo krijg ik via Jan Willem Alphenaar de laatste updates over PR & communicatie, weet ik dat Marco Hendrikse informatie verzameld over social media recruitment, Hans Bodde alles weet te vertellen over communities en zo hoop ik voor anderen een influencer op het gebied van HR & social media te zijn.

Verandertraject
Dus, alhoewel de neiging groot is om in de vaart der volkeren zo snel mogelijk ‘iets’ met social media te gaan doen, ben ik er voorstander van ook aandacht te besteden aan de veranderende wereld waar social media deel van uitmaakt en even terug te gaan naar de essentie:
Connecties: laat zoveel mogelijk medewerkers aanhaken
Congruentie: denk in (doel)groepen van gelijkgestemden
Conversaties: creëer ruimte voor interactie en persoonlijk contacten
Content: zorg dat de inhoud jouw doelgroep aanspreekt en durf te delen
Context: weet wie jouw Influencers zijn en voor wie jij een Influencer bent
Het klinkt simpeler dan het is, want het gaat tenslotte om een verandertraject waarbij zowel organisatie als medewerkers moeten meebewegen. Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie