Maak het verschil als werkgever!

Ondanks de nog (te) hoge werkloosheid begint de arbeidsmarkt al weer krap te worden. Daar waar het twee, drie jaar geleden bijna alleen de gespecialiseerde ICT’ers betrof, is nu langzaamaan de rest van de arbeidsmarkt aan de beurt.

Strijd om talent

‘The war on Talent’ is een bekende, moderne kreet die aangeeft dat hoog opgeleide professionals schaars worden en dat werkgevers moeten vechten om dit talent binnen te halen én te houden.
Deze strijd geldt niet alleen meer voor hoogopgeleide professionals, de ‘high potentials’, maar ook voor anderen op MBO+, HBO en WO niveau. Ik merk al langer dat ook commerciële en financiële kandidaten slechts kort op de arbeidsmarkt zijn. We zien nu tevens dat HR professionals en management assistenten steeds gewilder zijn en sneller een baan vinden. Dit is een groep waarvoor het twee jaar geleden nog erg moeilijk was om snel een nieuwe uitdaging te vinden.

Hoe haal je ze binnen en hóu je ze binnen?

Medewerkers vinden een aantal zaken belangrijk: de organisatie, de inhoud van het werk, de collega’s, ontwikkelingsmogelijkheden, balans tussen privé en werk, flexibiliteit en natuurlijk overige arbeidsvoorwaarden. De volgorde van de genoemde zaken is willekeurig gekozen. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Als werkgever is het belangrijk om te achterhalen wat de medewerker die jij zoekt of wilt behouden, belangrijk vindt. Vervolgens dien je je identiteit en inhoudelijke aanbod daarop af te stemmen.

Employer branding

Het wordt steeds belangrijker om je als werkgever op de juiste wijze te profileren. Het imago van de organisatie moet positief zijn. Mensen moeten bij je wíllen werken! Om dat te bereiken is een samenwerking tussen HR en marketing essentieel. Aan employer branding kun je werken door het bouwen van een positief imago. Daar zijn veel mogelijkheden voor: meedoen aan de ‘beste werkgever-verkiezing’, sponsoren van evenementen etc.

Ambassadeurs

Zorg als werkgever ook voor ambassadeurs: mensen die jouw bedrijf promoten. Het gemakkelijkst is om dat via de huidige werknemers te doen. Het mooiste is als medewerkers op feesten en partijen hun organisatie aanbevelen en daar met trots en passie vertellen over hun werk. Dat blijkt ook de meest effectieve methode om aan nieuwe werknemers te komen én dit levert aantoonbaar betere nieuwe werknemers op.

Employee Value Proposition

Welke propositie moet je doen om nieuwe medewerkers binnenboord te halen en huidige werknemers te behouden? Dit kun je doen door een op maat gemaakte propositie te doen. De één wil graag flexibele werktijden, de ander vindt opleidings- en carrièremogelijkheden het belangrijkst en weer een ander wil gewoon veel salaris en een mooie auto. Zorg daarbij wel voor een corporate identity.

Belangrijk is om, ook op de propositie onderscheidend te zijn, ánders dan andere werkgevers én aantrekkelijk voor die werknemers die je graag wilt behouden of binnen wilt halen. Ook dit kun je via employer branding communiceren. Het één moet het ander versterken.

Dus, beste werkgevers, ‘the war on talent is on’. Dus doe je best om mensen die het verschil kunnen maken binnen te halen en te hóuden. Dat doe je door zelf, als werkgever het verschil te maken!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie