Neem jij ex-werknemers aan?

85% van het HR personeel geeft aan dat zij in de laatste vijf jaar sollicitaties hebben ontvangen van ex-medewerkers. Gezien de huidige overvolle arbeidsmarkt biedt dit een nieuwe kans voor bedrijven om kandidaten te werven. Brian Westfall (Senior Marktonderzoeker bij Software Advice) sprak met Recruitee over ‘boemerang werknemers’ en de voordelen, nadelen en het opzetten van je organisatie om een mogelijke terugkeer te faciliteren. In deze blog lees je de pro’s en cons van boomerang recruitment.

Wat is boomerang recruitment?

‘Boemerang werknemers’ zijn de werknemers die al eerder bij je organisatie hebben gewerkt en weer terugkomen. “Vacatures blijven onvervuld voor meer dan een maand en de gemiddelde ‘cost per hire’ ligt over $4,000.” geeft Brian aan. Het opnieuw aantrekken van een talent kan daarin een uitkomst bieden. HR Professionals (56%) en managers (51%) geven aan dat ze boemerang werknemers prioriteit verlenen, mits het exit gesprek positief was verlopen. Maar wat kan een ex-medewerker voor je organisatie betekenen?

De voordelen van boomerang recruitment

HR Professionals (33%) en managers (38%) zijn het eens: Een terugkerende medewerker is makkelijker terug te integreren in het bedrijf. Je weet over het algemeen waar je aan toe bent als je een oud werknemer opnieuw aanneemt. Ze vereisen minder training en zijn al bekend met de bedrijfscultuur en visie van je organisatie. Het opnieuw aannemen van een medewerker kan ook gezien worden als een statement voor het hele bedrijf: iemand heeft elders gekeken maar klaarblijkelijk is jouw bedrijf de betere optie. Ook kan de tijd elders verfrissend zijn voor de medewerker, zodat ze terugkomen met nieuwe ideeën en een betere kennis van hun vakgebied.

De uitdagingen van boomerang recruitment

Afhankelijk van de omstandigheden rondom het vertrek van de werknemer kan een nieuw dienstverband extra problemen opleveren. Oude wonden en fricties kunnen opnieuw opduiken, en een ex-werknemer kan zichzelf bevooroordeeld voelen en extra eisen hebben. Ook moet de sollicitatie van een oud-medewerker niet ten koste van een beter passende kandidaat. Als bedrijf moet je overwegen of hun vertrek een eenmalige reden heeft of dat ze net zo goed weer zouden vertrekken als het gras groener lijkt bij de buren.

Hoe kan je omgaan met ex-werknemers?

Om boemerang medewerkers te faciliteren moet het bedrijf (en specifiek de HR afdeling) wel ingesteld zijn op ex-werknemers. Het gebruiken van een efficiënt ATS (Applicant Tracking System) om mogelijke kandidaten “on record” te houden is een goede eerste stap. Daarnaast is het belangrijk om elke vertrekkende werknemer netjes af te handelen wanneer zij vertrekken. Een exitgesprek kan helpen in het bepalen of een potentiële terugkeer wenselijk en mogelijk is.

Hou na het vertrek contact via Linkedin en speel in op hun status in de arbeidsmarkt. Wees warm naar de kandidaten maar trek ze niet voor in het sollicitatieproces om te voorkomen dat je een betere kandidaat mist. Mits de medewerker als beste keuze uit het process komt is het eenvoudig om ze terug te integreren in het bedrijf en zullen ze met nieuwe ideeën en extra kennis een waardevolle aanwinst bieden voor je team.

Wat zijn jouw ervaringen met boemerang medewerkers?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie