Onderzoek: bedrijfscommunicatie moet beter

Van de Nederlandse werkgevers in de financiële sector maakt een verbazingwekkende 61 procent zich geen zorgen over het behoud van toptalent. Dit terwijl 40 procent van hun werknemers ontevreden is en uitkijkt naar een andere baan. Werk aan de winkel dus voor de HR- en communicatieafdelingen.

Betere communicatie
De Nederlandse cijfers zijn des te opvallender omdat in de rest van Europa bijna tweederde van de werkgevers juist wél bezorgd is over het behoud van personeel. Dit blijkt uit de Accounting & Finance workplace study 2010, uitgevoerd door Badenoch & Clark. De communicatie tussen Nederlandse werknemers en werkgevers loopt ergens dus behoorlijk spaak. Ook op het gebied van salariëring. Nederlandse werknemers verwachten een salarisstijging van 3,5 tot 6 procent, terwijl die er volgens recente berichten voorlopig echt niet in zit.

Geen wonder dus dat bijna tweederde van de Nederlandse werkgevers en meer dan de helft van de werknemers betere communicatie ziet als het middel voor een grotere betrokkenheid bij de organisatie. Blijkbaar schieten werkgevers tekort in de arbeidsvoorwaardencommunicatie.

Scholing en werving
Maar communicatie kan over de hele linie beter, zo stellen Badenoch & Clark vast. 17 procent van de Europese werkgevers zegt hinder te ondervinden van ‘gebrekkige communicatieve vaardigheden’. Bijna de helft van de ondervraagden verwacht dat communicatieve vaardigheden doorslaggevend zullen zijn voor het toekomstige succes van hun functie. Investeren in scholing lijkt daarom de meest logische keuze, ook met het oog op de vastgestelde ontevredenheid van het personeel.

Maar ook over scholing verschillen werkgevers en werknemers van mening. Werkgevers vinden externe trainingen het meest effectief, gevolgd door persoonlijke ontwikkelingsprogramma’s. Nog niet de helft van de werknemers is het hiermee eens: liefst 71 procent van hen geeft de voorkeur aan praktijkscholing- en begeleiding. Bijna driekwart van de Nederlandse werkgevers wil daarnaast de communicatie in hun onderneming verbeteren door aanvullende communicatie- visualisatie- en ontwerpspecialisten aan te trekken.

Het onderzoek vond plaats onder boekhoudkundige en financiële professionals tot financieel directeuren en CEO’s in de commerciële en publieke sector in Nederland, Duitsland, Luxemburg en Groot-Brittannië. Ook HR-professionals en rekruteringsmanagers werden ondervraagd. De resultaten van het onderzoek zijn hier te downloaden.

Door Koen van Zon

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie