Publiek herkent MVO-inspanningen bedrijfsleven niet

Een op de vier Nederlanders vindt het bedrijfsleven ‘asociaal’ volgens de Maatschappelijk Imago Monitor die onlangs werd gepresenteerd. Een bedenkelijke score, want bedrijven ondernemen veel op dit gebied. Zijn de inspanningen onvoldoende bekend of zijn ze gewoon niet effectief genoeg?

Effect

Het is opmerkelijk dat de bedrijven die in dit onderzoek onderaan bungelen, vaak juist een uitgebreid beleid voeren op maatschappelijke betrokkenheid. Is het beleid simpelweg niet effectief of wordt het op de verkeerde manier uitgedragen? Dat is vaak op eenvoudige wijze te achterhalen.

Medewerkers
Op de eerste plaats moet je je afvragen of de medewerkers wel voldoende betrokken worden bij het maatschappelijk beleid. Is er wel draagvlak onder het personeel? Je medewerkers kunnen je beste ambassadeurs zijn. En wat te denken van hun familie, je klanten, gepensioneerden en andere stakeholders? Zijn zij op een of andere manier betrokken – of op z’n minst, kennen zij het beleid van de organisatie?

Hobby

Te vaak wordt maatschappelijke betrokkenheid opgehangen aan de hobby’s van de directeur. Jammer, want hierdoor missen bedrijven grote kansen. Als ze namelijk uitgaan van de eigen kracht en die inzetten in het maatschappelijk beleid, levert dit werkelijk voordelen op. En dat is toch waar het om gaat?
Winst is geen vies woord, want als je winst voor de organisatie combineert met winst voor het maatschappelijk veld, snijdt het mes aan meerdere kanten.

Voor wie meer over het onderzoek wil lezen: http://ning.it/ltqR9T

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie