Verwachtingen managen in arbeidsmarktcommunicatie

In arbeidsmarktcommunicatie is het managen van verwachtingen complex. Want wie is die arbeidsmarkt eigenlijk? En hoe kan ik mijn communicatie, doelgroepbenadering en mediakeuze zo inrichten, dat ik de juiste personen bereik en de kans op succesvol werven optimaal is? De arbeidsmarkt is op heel veel manieren en in allerlei uiteenlopende doelgroepen in te delen.

 

Onderzoek
In de scriptie Arbeidsmarktcommunicatie voor generatie 2.0 concludeert Maike van Oyen dat het mediagedrag van generatie 2.0 enorm afwijkt van voorgaande generaties. Ze beschrijft het keuzeproces van de sollicitant in fasen en hoe je als organisatie in elke fase gericht je arbeidsmarktcommunicatie kunt inzetten. Ander recent onderzoek De Nederlandse arbeidsmarkt 2011 – 2015, signaleert dat ondanks de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt, de ’sense of urgency’ bij werkgevers en beleidsmakers ontbreekt. Zij stellen dat wervingsproblemen vaak organisatieproblemen zijn.

Verwachting van Social Media
Mijn ervaring is dat het een mengeling is van gebrekkige kennis van de arbeidsmarkt en niet optimaal ingezette arbeidsmarktcommunicatie. Daarnaast speelt de verwachting van de sollicitant bij het solliciteren een grote rol. Sollicitanten lijken te verwachten dat zij, door het het hebben van een LinkedIn profiel automatisch gevonden gaan worden door een interessante werkgever. Met andere woorden, ze zijn passieve zoekers. De professionals van HR en communicatie hebben een belangrijke rol in het in beweging krijgen van potentiële medewerkers en in het managen van de verwachtingen van de toekomstige medewerkers.
 

Heineken
Zo mocht ik onlangs de vacatureteksten schrijven voor een IT-afdeling van Heineken. Met een beetje input is schrijven geen enkel probleem, maar voor wie schrijf ik deze vacatures eigenlijk? Voor de manager, die vooral let op inhoud en geneigd is zichzelf als maatstaf te nemen? Voor de HR-adviseur, die laaiend enthousiast over stijl en lay-out is en blij is met de hulp? Nee! Mijn eigenlijke doelgroep is (nog steeds….) die super fantastische, jonge professional, die naast een Master opleiding in IT, zes tot acht jaar ervaring heeft met internationale implementatieprojecten, vier jaar ervaring heeft als peoplemanager en daarnaast moeiteloos communiceert op alle functieniveaus. Tja!

Hoe realistisch is deze vacaturetekst? Hoe succesvol zal deze arbeidsmarktcommunicatie (en daarmee de werving) verlopen? Hoe vertel ik dit aan mijn opdrachtgever?

Heb jij de antwoorden, of heb je soortgelijke vragen? Doe dan mee op donderdagmiddag 15 september in Seat2Meet Utrecht. Het HR Communicatie Netwerk zorgt ervoor dat je geïnspireerd en met antwoorden de deur uitgaat.
Meld je nu aan via http://www.hr-communicatie.nl/events/verwachtingen-management-voor#comments

1 antwoord
  1. mariekevanheek
    mariekevanheek zegt:

    “Zij stellen dat wervingsproblemen vaak organisatieproblemen zijn.” Inderdaad. Het lijkt soms alsof we als externe adviseurs tegen torenhoge muren praten om aan te tonen dat recruitment veranderd (is), maar het is toch echt zo! Kom op HR professionals & recruiters. Zorg dat je de boot niet mist en ga mee met de tijd.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie