Vrijwillig werken aan MVO én employer brand

Veel midden- en kleinbedrijven zien MVO als iets voor de elite. Bijdragen aan een betere wereld is volgens hen alleen weggelegd voor grote bedrijven. Ze laten daarmee een hoop kansen onbenut. Maatschappelijke betrokkenheid is namelijk een steeds meer doorslaggevende factor in het behouden van huidige en aantrekken van toekomstige werknemers. Huidige werknemers zijn blij met de kans om hun expertise in te zetten voor de maatschappij en toekomstige werknemers voelen zich door dit concept aangetrokken. Dit geldt voor groot én klein.

 

Fred werkt

‘Geld geven aan de lokale voetbalclub is leuk, maar maatschappelijke betrokkenheid werkt alleen als je medewerkers echt kunt activeren’, vindt Patrick Koimans van Delta Lloyd. Dat doet Delta Lloyd sinds drie jaar door werknemers op vrijwilligersbasis te transformeren tot Fred. Fred staat voor financiële zelFREDzaamheid. Freds werken door heel het land aan het bevorderen van financiële zelfredzaamheid en financieel bewustzijn. ‘Van lesgeven en het ondersteunen van mensen bij hun boekhouding tot begeleiding bij kostenbewust shoppen’, illustreert Koimans.

 

Interne verbondenheid

Volgens Koimans maken Freds Delta Lloyds internal brand sterker: ‘Werknemers zijn trots dat Delta Lloyd dit doet. Dat zien we ook terug in de werknemertevredenheid. Mensen voelen zich Fred en dat creëert interne verbondenheid.’ Dit jaar gingen 450 unieke Freds het land in die samen 4000 manuren vrijwilligerswerk deden, ook in de tijd van de baas. Het enthousiasme dat zij aan de dag leggen als vrijwilligers maakt Delta Lloyd aantrekkelijker als werkgever. Vooral werknemers van de generatie Einstein lopen warm voor een werkgever met hart voor de goede zaak. Een bijkomend voordeel van een principe als Fred is dat de werknemers het werkgeversmerk van Delta Lloyd uitdragen tot in de regio.

 

Expertise

Wat Delta Lloyd met Fred doet kunnen kleinere bedrijven op passende schaal. Dat is niet te onderschatten: het MKB investeert op jaarbasis 1,75 miljard euro in de samenleving. Meer dan de helft van de MKB-bedrijven steunt één of meer maatschappelijke organisaties. Dat doen wij bij Ravestein & Zwart (R&Z) ook. R&Z is een bureau voor redactionele communicatie in Nijmegen. We kunnen ideële initiatieven in daad bijstaan, maar vooral in woord. Daarom stelden we laatst 40 uur gratis redactionele ondersteuning beschikbaar voor een ideële organisatie. Stichting Gast reageerde en kreeg hulp bij het aankaarten van de asielzoekersproblematiek. Ook voor de Arnhemse Kunstnacht verzorgde R&Z gratis teksten. Zo zetten R&Z’ers hun expertise in. Benieuwd hoe je dat zelf kunt doen? Dit zijn de lessen die wij leerden:

 

MVO-checklist

  • Wat is je core business? Welk product komt hieruit voort?
  • Welke organisaties of personen zijn enorm geholpen met dit product?
  • Sluit deze persoon/organisatie aan bij de kernwaarden van je organisatie?
  • Geen inspiratie? Ga eens kijken op een Maatschappelijke Beursvloer. Hier ontmoeten maatschappelijke partners elkaar.
2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie