Waarom UX-learning de toekomst heeft
Gastblog Iris Koolen, oprichter Elephant Road
De technologische markt blijft zich vernieuwen. Denk aan ontwikkelingen als de enorme toename van online videomateriaal, ‘bring and choose your own device’, van mobile first naar mobile only en natuurlijk altijd bereikbaar en beschikbaar in je handpalm. In 2020 genereren meer dan 25 miljard devices data over bijna elk denkbaar onderwerp, waarvan 80 procent video is. Mobiele technologie is het enige middel (als we kijken naar tijdbesteding) dat momenteel groeit, ten opzichte van media als de desktopcomputer, de tv, radio en kranten. In de VS is al bijna 20 procent van de millennials ‘mobile only’. Kortom, deze technologische veranderingen hebben een sterke invloed op hoe we communiceren, informatie tot ons nemen en ook op hoe we leren. In deze blog neem ik je mee in deze veranderingen en bespreek ik welke gevolgen dit heeft voor leerprocessen.
Generatie
Niet alleen de technologische markt verandert. Ook het wereldbeeld van de generatie Y, de opkomende werkende generatie, verandert. Voor hen zal tijdens het werkende leven veel veranderen, zowel in inhoud als in vorm. Momenteel heeft een medewerker gemiddeld vijf banen in zijn of haar carrière. In de komende jaren gaat dit sterk veranderen. De verwachting is dat medewerkers in de toekomst nog veel vaker zullen wisselen en zelfs meerdere banen tegelijkertijd hebben. Het gevolg hiervan is dat continue bijscholing noodzakelijk is, voor een betere aansluiting op de vergrote diversiteit aan werkzaamheden. En die bijscholing moet uiteraard aansluiten aan dat wereldbeeld.
Kansen
Technologie kan als katalysator fungeren bij het innoveren van leren. Technologie stelt ons in staat te communiceren, te innoveren en op een geheel nieuwe manier samen te werken en kennis of informatie te delen. Bovendien biedt technologie de mogelijkheid tot enorme schaalvergroting. Ongeacht de plaats en tijd is het mogelijk om via technologie kennis tot je te nemen. Kansen dus om voor doelgroepen zoals de young professionals nieuwe opleidingsconcepten in te zetten.
Wat houdt ons tegen?
Wat echter opvalt is dat technologie voor de HR (Learning & Development) en opleidingswereld zich langzamer ontwikkelt dan de technologie voor de consumentenwereld. In technologie voor de consumentenwereld is er veel aandacht voor een goede User Experience (UX). Het succes van een app valt of staat met de tevredenheid van de gebruikers. Er is dus veel aandacht voor een goede gebruikservaring. In de opleidingswereld is er minder aandacht voor de gebruikerservaring en wordt nog veel ontwikkeld vanuit de gedachte van de docent (zenden).
Natuurlijk zien we ook dat er al wel gebruik wordt gemaakt van technologie. Veel bedrijven zijn bijvoorbeeld bezig met het opzetten van een eigen (online) academie. Echter, dit soort toepassingen van online leren zijn vaak ontwikkeld volgens het ‘oude’ denken: vanuit de maker gedacht én bedacht en niet vanuit de wens van de gebruiker. Bestaande trainingen zijn nu toegankelijk via de academie (meestal een Leer Management Systeem) en toegang tot de trainingen gaat via een desktop. Het kiezen van de technologie binnen een bedrijf duurt bovendien vaak zo lang, dat het bij implementatie al verouderd is.
Nog vaak kom ik Leer Management Systemen tegen waarbij je via een groot keuzemenu een e-learningmodule kunt kiezen. Bedrijven vragen om SCORM-modules (Scalable Object Reference Model) die in hun platform kunnen hangen. Terwijl SCORM (als technische norm) voor de ontwerper van impactvol leren zijn beperkingen kent, bijvoorbeeld in de interactie met experts en peers of bij het integreren van praktijkopdrachten. SCORM is daarnaast vooral ontstaan om een manager van zijn of haar managementinformatie te voorzien en heeft weinig van doen met de wens van de (eind)gebruiker.
De gebruikerservaring centraal
Er ligt echter een kans waar we als vormgevers van leerconcepten gebruik van kunnen maken. Elephant Road, ontworpen en ontwikkeld door RMMBR, is hier al volledig mee aan de gang. RMMBR richt zich op het ontwikkelen van digitale leermiddelen bij bedrijven en is bezig met de nieuwste trends en ontwikkelingen op dit gebied. Zij onderstrepen bijvoorbeeld ook het feit dat door de toename in het gebruik van mobiele devices generatie Y steeds meer te maken krijgt met nieuwe kanalen, met toegang tot nieuwe informatie. Er is een groeiende belangstelling voor kanalen zoals Netflix, YouTube of LindaTV. Het voordeel zou hierbij kunnen zijn dat we geen rekening hoeven te houden met de bestaande technische infrastructuur binnen een bedrijf en dat we ons volledig kunnen concentreren op de gebruikerservaring. De kunst is dan om ervoor te zorgen dat de beleving – de ervaring – aansluit bij de doelgroep en we daarnaast veel meer gebruik maken van de mogelijkheden van de verschillende media. Meer video en mobile dus!
Micro-learning
Op dit moment zie ik dat binnen het leerdomein video vooral wordt ingezet in korte fragmenten zonder interactie. Wanneer we hier elementen aan toevoegen, kan de beleving en het leren nog veel effectiever worden. Eén van de ontwikkelingen waar ik veel van verwacht is micro-learning. Micro-learning is een manier van leren waarbij je de leercontent in kleine stukjes aanbiedt. Micro-learning is niet nieuw: op school gebruikte we al flashcards, en tutorials op Youtube kun je ook zien als micro-learning. Nu zie ik enorme kansen voor het inzetten van micro-learning door de ontwikkelingen van mobile en de enorme groei die we zien binnen de wereld van video. Iedereen wil alles het liefst meteen beschikbaar hebben, en het moet zo kort en relevant mogelijk zijn.
Micro-learning gaat in mijn ogen een enorme groei doormaken en de ‘nieuwe’ standaard worden binnen leren. Het is veelzijdig in te zetten, geschikt voor veel vraagstukken, onderwerpen en vanuit verschillende didactische perspectieven. Micro-learning wordt al steeds vaker ingezet omdat het meteen antwoord geeft op een vraag en omdat het tijd- en plaatsonafhankelijk is. Door aan de stukjes video ook leercontent en interactieve vraagvormen toe te voegen, krijg je een sterke werkvorm, waarbij de gebruiker geactiveerd wordt en extra effectief gaat leren.
Nog meer kansen
Natuurlijk houdt het hier niet op. Ik zie nog veel meer kansen voor leren die in de ‘gewone’ consumentenmarkt al lang en breed worden ingezet. Denk aan social communities, marketing automation en smart data. Ik daag de leerwereld uit om vanuit de consumentenmarkt te kijken, hiervan te leren en elementen hieruit te integreren bij het bedenken van leeroplossingen. Dat zijn namelijk de punten die de consument (dus ook de cursist) uit vrije wil beweegt in zijn vrije tijd. En dat gedrag willen we als leerprofessional toch zien als we iemand willen laten leren. Zet de gebruiker en zijn ervaring centraal in UX-learning.
Beeldcredit: Aaron Burden (via Unsplash)
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!