Interview Anouk Minnes, Human Journey: Bouw een mensgerichte employee journey

Anouk Minnes, oprichter van Human Journey, is sinds kort kennispartner van HR & Communicatie. Al kennen wij haar al veel langer, namelijk als content expert bij Great Place To Work voor 12+ jaar. Nu helpt Anouk, met haar eigen onderneming, HR-professionals om een mensgerichte employee journey te bouwen zodat mensen graag bij een organisatie willen (blijven) werken.

In dit interview deelt Anouk Minnes waarom zij Human Journey heeft opgericht en wat deelname jou kan opleveren, zowel in jouw werk als voor jouw eigen persoonlijke ontwikkeling.

Wat is de reden dat je Human Journey bent gestart?

Human Journey richt zich op het bevorderen van meer menselijkheid binnen organisaties. De filosofie kijkt op een holistische benadering naar de employee journey, zowel vanuit het perspectief van de werkgever als van het individu. In een online traject ga je aan de hand van het LIFE-canvas in 12 weken aan de slag met de modules Levensfase (generatie, rouw, zorg), Identiteit (brein, cultuur, opvoeding), Focus (doelen, groei, waarden) en Energie (batterij, opladen, tijd).

Als cultureel antropoloog en marketeer heb ik altijd al een voorliefde gehad voor wat mensen drijft, hoe culturen zich vormen en hoe je met de juiste boodschap je doelgroep kunt bereiken.

Na 12+ jaar als content creator en kennisexpert bij Great Place To Work gewerkt te hebben, heb ik begin 2024 Human Journey opgericht, als eerbetoon aan mijn overleden vader. Ik ervaarde namelijk dat er in organisaties te weinig aandacht is voor ieders leefwereld, ervaringen en eigenheid. Hierdoor gaat er veel talent verloren omdat zij niet gezien worden, er te weinig flexibiliteit is en omdat mensen zichzelf kleiner houden dan dat ze zijn.

Na zoveel jaren in loondienst wilde ik heel graag weer gaan pionieren, mijn kennis delen en veel thuis zijn om voor mijn hondje Tebby, die epilepsie heeft, te zorgen. Door alle content die ik de afgelopen jaren heb geschreven over HR-thema’s en mijn eigen ervaring in het vakgebied van marketing & communicatie, voel ik mij helemaal thuis in de combinatie HR en communicatie.

Wat doet Human Journey specifiek op het gebied van HR & Communicatie?

Tijdens het online Human Journey traject voor HR ga je praktisch aan de slag om de employee journey meer mensgericht te maken. We gaan reflecteren op wat je nu doet als werkgever, wat je kunt aanpassen, beter kunt communiceren of kunt toevoegen. Hier komt de combinatie van HR en communicatie goed naar voren. Want je ziet nu bijvoorbeeld dat er vaak wordt gecommuniceerd op basis van de ‘gemiddelde’ medewerker terwijl een introvert andere arbeidsvoorwaarden belangrijk vindt dan een extravert, en dat mensen in verschillende levensfases andere ontwikkel-behoeftes hebben. Voorbeeld: een jonge twintiger is veel meer bezig met nieuwe dingen leren, ontdekken waar hij/zij goed in is en wilt graag impact maken. Iemand die net een jong gezin heeft is vooral bezig met balans houden tussen werk en thuis. En weer iemand anders die al heel veel jaren werkervaring heeft, kan een besef-moment krijgen: wat wil ik nou écht?

Aan het eind van het traject heb je de employee journey geoptimaliseerd, communicatie-boodschappen aangepast of aangescherpt en heb je een diverse medewerkersreis in kaart gebracht zodat iedereen zijn of haar volle potentie in kan zetten.

Voor HR-professionals die de employee journey nog helemaal niet in kaart hebben, is er een online cursus inclusief werkboek waarmee je aan de hand van zes videomodules de medewerkersreis in kaart gaat brengen. Hiermee ga je heel praktisch aan de slag. Dat is ook kenmerkend voor mijn werkwijze: diepgang én concreet.

Hoe kan jouw inbreng bijdragen aan de ontwikkeling van HR-communicatie als vakgebied?

De standaard medewerkersreis is een stabiele lijn: werven, selecteren, ontwikkelen, motiveren, behouden en uiteindelijk afscheid nemen. Maar achter dit proces schuilt een veel complexere realiteit – de menselijke reis die elk individu doormaakt. Van het loskomen van een moeilijke jeugd, de liefde van je leven (als je geluk hebt) ontmoeten, zorgtaken, geboorte van kinderen (of juist ongewenst kinderloos blijven) tot het verlies van dierbaren.

Met Human Journey ga je als HR niet de employee journey veranderen, want je blijft mensen werven, ontwikkelen en behouden. Wel gaan we bekijken hoe je zaken anders kunt doen en anders kunt communiceren, zodat je meer begrip en aandacht hebt voor ieders leefwereld. Dit zorgt ervoor dat je een betere werkgever wordt, dat je makkelijker mensen werft en dat mensen graag voor jouw organisatie willen blijven werken.

Zo kijken we bijvoorbeeld ook naar hoe verschillend mensen zijn in hoe zij het beste kunnen werken. Een manier om daarnaar te kijken is introvert versus extravert. Veel organisaties zijn extravert ingericht: samenwerken, sociale praat, teambuilding, drukke werkomgevingen. Terwijl eenderde van de mensen zich opladen op een introverte manier. Hun kwaliteiten liggen in analyseren, reflecteren en scherp zijn op afspraken en processen. Dit kan weleens mismatchen met de organisatiecultuur en dat is heel zonde, want talent gaat dan verloren.

Dit is één van de aspecten waarmee je de employee journey kunt aanscherpen. Je hoeft niet alles anders te doen, maar je kunt in dit geval zorgen voor stilteruimtes (als het ook oké is om hier te werken en je er niet gek op wordt aangekeken), vacatureteksten ‘introvert-proof’ maken en vergader-afspraken waarin mensen later terug kunnen komen met hun ideeën, zodat je niet altijd per direct hoeft te reageren.

Waar, wanneer heb je onlangs nog HR-communicatie kennis gedeeld?

Bijna elke dag! Ik schrijf regelmatig blogs op mijn eigen website humanjourney.nl die ik ook deel op mijn LinkedIn-pagina. Ook heb ik een wekelijkse nieuwsbrief waarin je nieuwe inspiratie ontvangt over employee journey en persoonlijke ontwikkeling. Over beide onderwerpen zijn onlangs ook e-books verschenen die je kunt aanvragen en regelmatig geef ik gratis webinars. Bijvoorbeeld aanstaande dinsdag 11 juni over Employee Journey 2.0.

Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?

Zorg voor jezelf. Uiteindelijk is jouw eigen employee journey net zo belangrijk. Door goed voor jezelf te zorgen, je kennis te vergroten en meer vanuit je mens-zijn te handelen, krijg je ook meer energie van je eigen werk wat weer een positief effect heeft op hoe goed jij je rol kunt uitvoeren. Door te onderzoeken hoe jij het beste oplaadt, hoe jouw brein werkt, hoe jij balans houdt in alles wat er bij je speelt, hoe jij het beste je tijd in kunt delen, kun je je eigen werkplezier vergroten én een betere employee journey voor jouw collega’s creëren.

Uitgangspunt hierin is dat je verder kijkt dan de ‘hokjes’ die de buitenwereld op mensen plakt. Laten we elkaar vinden op wat we meemaken, waar we goed in zijn en waar we interesse in hebben. Dit gaat verder dan labels als gender, culturele diversiteit en neurodiversiteit. Sta open voor andere mensen en vergeet niet dat iedereen een eigen reis doormaakt. Ieders reis zal pieken en dalen kennen, met zijroutes, met falen, met fouten, maar dat is wat ons mensen maakt. Het is een leven lang leren, en geniet ervan zolang je het leven hebt. Dat is niet iedereen gegeven, dus geniet van je ‘journey’ en zorg een beetje voor elkaar.

Welke vraag heb jij aan onze community, en voor welke vragen kunnen onze leden bij jullie/jou terecht?

Wat is voor jou de grootste uitdaging om mensen te behouden en hoe kan de combinatie HR en communicatie daarin helpen? En heb je zelf mooie voorbeelden over hoe jij organisatie omgaat met de thema’s uit het LIFE-canvas? Laat het mij weten, wellicht kunnen we daar mooie verhalen over schrijven!

Bij mij kun je terecht voor inhoudelijke vragen over de thema’s uit het Human Journey traject, voorbeelden over hoe je de employee journey kan inrichten, hulpvragen bij jouw eigen persoonlijke ontwikkeling en zeker ook als je op zoek bent naar templates die jouw werk makkelijker kunnen maken.

Ik kijk ernaar uit om je te spreken!
Je kunt mij contacten via:
anouk@humanjourney.nl
06 13 86 03 03
www.humanjourney.nl
Anouk op LinkedIn

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie