Lid! Nicole Schrage: ‘Eerst luisteren naar wat er leeft, dan pas communicatie ontwikkelen’

Nieuw in onze community is deze ervaren communicatiemanager, -mentor en -adviseur. De waarde van een goede samenwerking tussen HR en communicatie heeft ze voor het eerst meegemaakt bij een krachtig internalbrandingtraject. Sindsdien zoekt ze in opdrachten steeds de samenwerking met HR.

 

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Nicole Schrage, ik werk als zelfstandig communicatieprofessional en help organisaties bij het organiseren, inrichten en optimaliseren van hun communicatie. Het fijnst vind ik opdrachten waarbij ik kan samenwerken met professionals die de kracht van communicatie herkennen en willen gebruiken, en niet bang zijn om bestaande processen en aannames open te breken. Dat betekent zeker niet dat altijd alles opnieuw moet, ik vind het belangrijker om verder te bouwen op wat er al is en wat goed is.

Wat versta je onder HR-communicatie? Met welke onderdelen hou je je specifiek bezig?

Voor mij zijn HR-professionals een natuurlijke samenwerkingspartner voor communicatie-professionals. Veel vraagstukken waar communicatie zich op richt, hebben raakvlakken met HR. Kennis van gedrag en gedragsbeïnvloeding is een belangrijke ontwikkeling in communicatie en daar kunnen HR en communicatie zich uitstekend vinden. Ik heb met HR samengewerkt bij internal branding trajecten; bij het ontwikkelen van de leiderschaps-/managementcommunicatie; bij reorganisaties en fusies. HR en communicatie versterken en vullen elkaar aan met een goede samenwerking.

Ik heb voor het eerst veel geleerd over wat een goede samenwerking tussen HR en communicatie kan bewerkstelligen, toen ik jaren geleden bij Interpolis werkte als teammanager interne communicatie. Interpolis was toen een voorloper op het gebied van internal branding. Daar heb ik de kracht gezien van internal branding en het belang van de voorwaarde dat internal branding alleen werkt als iedereen van hoog tot laag daarbij betrokken is. Dat leidinggevenden dat proces mede moeten faciliteren, ondersteund door directie, HR en Communicatie. Vanaf toen heb ik ook altijd in opdrachten de samenwerking met HR opgezocht.

Waar heb je onlangs nog HR-communicatie kennis gedeeld?

Ik vind kennis delen en blijven leren belangrijk. Ik spreek daarom regelmatig af met ZP-collega’s, zowel communicatieprofessionals als niet-communicatieprofessionals. Dan wisselen we onze ervaringen uit: wat zien we bij onze opdrachten, wat hebben we geleerd. Soms gaat het ook over meer intervisie-achtige vragen om elkaar te helpen. Intervisie vind ik sowieso een mooi instrument. Ik zit al jaren in een intervisiegroep met niet-communicatieprofessionals, daar kan ik juist met mijn communicatie-achtergrond een goede bijdrage leveren en leer ik zelf ook weer van de anderen.

Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?

De uitspraak van Peter Drucker wil ik graag delen: “The most important thing in communication is to hear what isn’t being said.” Er is gelukkig steeds meer aandacht voor luisteren in ons vak. Ik denk dat we daar een goede stap mee zetten. Eerst luisteren, zoeken naar wat er is, leeft en dan pas communicatie ontwikkelen.

Voor welke vragen kunnen onze leden bij jou terecht?

Voor vragen over HR & Communicatie natuurlijk! Maar ook voor vragen over methoden als Appreciative Inquiry, Theory U en Deep Democracy. Mooie aanpakken om te zoeken en te begrijpen wat niet meteen zichtbaar is in de organisatie en waar niet over gesproken wordt.

 

Meer over Nicole Schrage:

Online op haar website www.schragecommunicatie.nl
En telefonisch via 06-38934284

Schrage Communicatie|Ontwikkeling

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord