Stop met machine-denken!

Wie kent het niet? Een onderneming bedenkt een nieuwe klantstrategie. Kosten noch moeite worden gespaard om deze strategie te ontwikkelen: dure adviseurs en overleg ‘op de hei’ zijn aan de orde van de dag. Uiteindelijk komt er groen licht en extern ingehuurde bureaus rollen de strategie uit in de organisatie. Bij de personeelsingang, op de werkvloer, in de kantine, overal hangen flitsende posters. Intranet staat vol met informatie over de nieuwe strategie en op een informatieavond ontvangt het personeel de laatste ins-en-outs. Ook managers spreken alleen nog maar in termen van de nieuwe strategie. Is er een nieuw proces, dan wordt elke stap nauwkeurig vastgelegd en beschreven. Na afloop van de geslaagde invoering komt het management bijeen om onder het genot van een hapje en drankje te toasten op het succes.

En de werknemer?

Mist u iets in dit verhaal? De rol van de werknemer! Het personeel krijgt een tsunami van informatie te verwerken. Stop daarmee! Mensen zijn niet maakbaar! Het zijn geen machines waar je informatie instopt en vervolgens krijgt wat jij voor ogen hebt. Stop met machine–denken! Start met mens–denken! Mijn motto: gooi allereerst al die managementboeken weg en laat de bestaande structuren los. Mens–denken staat in het teken van een gezamenlijk doel. En manager, doe nu eens waarvoor je wordt betaald: je mensen faciliteren! Wat wil je met je team bereiken? Hoeveel tijd hebben de mensen nodig? Wat hebben ze nog meer nodig? Ja manager, dat doet pijn. Je moet alles loslaten, je hebt de touwtjes niet meer in handen. Wen er maar vast aan! Wat kun je dan wel voor het team betekenen?

Wat krijg ik er voor terug?

Gelukkig krijg je er heel veel voor terug. Je geeft de kaders aan waarbinnen het team kan functioneren. Je verzorgt het budget. Je faciliteert in opleidingen en in techniek. En, en dat is het belangrijkste, je creëert het butterfly effect. Mensen ontdekken hun creativiteit, hun verantwoordelijkheid en andere kwaliteiten. Mens–denken is organisch, er ontstaan netwerken en er worden verbindingen gelegd. Ze ontdekken tipping points. Kortom: mens–denken maakt veranderen leuk!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie