TikTok als krachtig wervingskanaal voor vanHaren

In de schoenenwereld is vanHaren al meer dan 95 jaar een bekende naam. En ze blijven innoveren, niet alleen met schoenen. In hun wervingsstrategie speelt TikTok een steeds grotere rol. De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie sprak met met Janne Verschuren, teamleider recruitment & employer branding, en Lotte Besse, online brand marketeer, over hoe dit platform een gamechanger is geworden.

“Wij zagen TikTok als de kans om een jongere doelgroep te bereiken,” vertelt Janne. De wens bij vanHaren was om meer sollicitanten aan te trekken voor functies in hun winkels, support office en logistiek centrum. “De doelgroep die actief is op TikTok past perfect bij de mensen die we zoeken voor onze vacatures. Het platform is een laagdrempelige manier om hen te laten zien hoe leuk het is om bij ons te werken.”

TikTok content hoeft niet perfect te zijn

TikTok is inmiddels stevig ingebed in de bredere recruitment- en employer-branding-strategie van vanHaren. TikTok is volgens Janne en Lotte vooral heel toegankelijk. “De content hoeft niet perfect te zijn. Het is juist authentiek als het een beetje rauw en spontaan is. Dat maakt het een relatief makkelijk platform om mee te werken.”

Content maak je samen

TikTok-content maken ze bij vanHaren vooral samen. Het team coördineert de campagnes en bewaakt de strategie, maar veel content komt direct van de werkvloer. “Onze medewerkers spelen een grote rol in de video’s. Dat zorgt ervoor dat de video’s écht van ons zijn,” vertelt Lotte. “Dat werkt niet alleen beter qua authenticiteit, maar maakt het ook leuk. De medewerkers laten zichtbaar trots zien waar ze werken, krijgen een extra takenpakket bij hun normale werkzaamheden en ze brengen daardoor hun enthousiasme goed over,” vult Janne aan.

Het team gaat ook geregeld actief langs bij filialen om content te maken. “We plannen dan een dag waarop we verschillende video’s schieten in meerdere winkels. Zo hebben we gelijk weer leuke content en zien we ook meteen wat er leeft bij onze medewerkers.”

Inspelen op trends

Trends volgen is een belangrijk onderdeel van de TikTok-strategie van vanHaren. Janne en Lotte houden samen met hun teams continu bij welke trends populair zijn en spelen daar met content op in. De video die het vrijwel altijd goed doet is volgens hen: “Die met Ferry! Het hilarische is dat zo’n manager iets doet wat eigenlijk helemaal niet bij zijn generatie past,” legt Lotte uit. “Het contrast maakt het ontzettend grappig.”

Bepaalde soorten video’s presteren beter dan andere. Van tevoren bepalen welke video gaat scoren, dat is nog best lastig. “De combinatie van herkenbare trends en een persoonlijke touch doet het in ieder geval altijd goed,” vertelt Lotte.

TikTok inzetten voor recruitment en employer branding? Zorg dat je authentiek blijft!

Positieve reacties

Het uiteindelijke doel van employer-branding-content op TikTok is vooral om vanHaren neer te zetten als een aantrekkelijke werkgever. “Het is een platform waarop we kunnen laten zien hoe leuk het is om bij ons te werken. We willen niet alleen meer reacties op onze vacatures, maar vooral laten zien hoe onze bedrijfscultuur eruit ziet.”

Om het succes van TikTok te meten, kijken de twee naar verschillende meetresultaten. “We letten op views, likes, reacties en op ons ‘organisch’ bereik. We krijgen in ieder geval ontzettend veel positieve reacties op onze content.”

Tijdsinvestering en uitdagingen

Content maken voor TikTok vraagt om een flinke tijdsinvestering. “Video’s bedenken, filmen en editen kost tijd, maar het is wel absoluut een waardevolle investering,” legt Lotte uit. “Ook achter de schermen investeer je in TikTok, door bijvoorbeeld medewerkers te trainen zodat ze zich comfortabel voelen voor de camera en natuurlijk overkomen. Zo krijgen zij de mogelijkheid zich te ontwikkelen, iets wat GenZ ook belangrijk vindt. En wij ontvangen goede content,” voegt Janne toe.

Tips voor andere organisaties

Wil je TikTok inzetten voor recruitment en employer branding? Dan benadrukken Janne en Lotte nogmaals hoe belangrijk het is om authentiek te zijn. “Laat je medewerkers een centrale rol spelen. Zij zijn de beste ambassadeurs van je organisatie. Hun enthousiasme en betrokkenheid zorgen er uiteindelijk voor dat video’s opvallen.”

Dat je ook mee moet gaan met trends mag duidelijk zijn, maar blijf wel trouw aan jouw (werkgevers)merk en het verhaal dat je wilt vertellen. “Onze video’s moeten altijd aansluiten bij wie wij zijn, onze schoenen en de sfeer in de winkel.” Om die eigenheid samen te brengen met wat de doelgroep wil, is vanHaren in gesprek gegaan met GenZ’ers. “We hebben jongeren gevraagd wat zij belangrijk vinden en die inzichten verwerkt in onze content.”

Blijf experimenteren en wees niet bang om fouten te maken. Met een smartphone en creativiteit kom je al een heel eind.

Echte dont’s bij de inzet van TikTok hebben Janne en Lotte niet. Blijf vooral experimenteren, is hun boodschap. “Niet elke video wordt een hit, maar door te proberen ontdek je wat werkt voor jouw organisatie.” De allergrootste do? “Wees vooral niet bang om fouten te maken. Probeer het gewoon. Je hebt geen duur productieteam of bijzondere filmapparatuur nodig. Met een smartphone en een beetje creativiteit kom je al een heel eind.”

Samenwerken met influencers

vanHaren gaat TikTok in de toekomst verder ontwikkelen als wervingskanaal. “We zien nog veel potentieel,” zegt Janne. “Bijvoorbeeld door meer samen te werken met influencers. We willen blijven groeien en leren.”

Masterclass TikTok en social media

Wil je zelf ook leren hoe je TikTok integreert in jouw wervings- en employer-branding-strategie? Meld je dan aan voor de Masterclass TikTok en social media. Tijdens deze masterclass op 13 maart in Rotterdam ontdek je hoe je social media effectief inzet, leer je alles over trends, contentcreatie en meetmethoden, en krijg je praktische tips om meteen aan de slag te gaan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie