Schoonheid raakt aan waarden, relaties en processen

Praten over schoonheid in organisaties is als een vreemde eend in de bijt in een wereld die vooral gedreven lijkt te worden door efficiëntie en effectiviteit. Maar ‘zachte’ factoren als identiteit en imago kunnen in de praktijk keiharde gevolgen hebben voor de gezondheid van een organisatie. Misschien is het waardevol om de betekenis van het begrip schoonheid een keer op de agenda van de communicatiemensen te zetten. Want wat betekent ‘schoonheid’ voor de communicatieprofessional?

Dit voorjaar organiseerde ik met ondersteuning van Logeion het onderzoek Communicatie & Schoonheid via een enquête onder communicatieprofessionals. Het onderzoek verkent wat er gebeurt als deze professionals naar organisaties kijken door de lens van schoonheid.

De respons was flink: meer dan 140 vakgenoten gaven hun mening. Een duidelijke mening: 64% van hen beantwoordde de vraag of het zin heeft om door de lens van schoonheid te kijken met ‘ja’. Eén van hen vond zelfs dat schoonheid de ‘ultieme toetssteen’ is die aangeeft of een organisatie deugt.

Schoonheid gaat veel verder dan alleen uiterlijk of design: het raakt aan waarden, relaties en betekenisvolle processen.

Respondenten ervaren schoonheid in momenten van samenwerking, creativiteit en maatschappelijke relevantie – elementen die hun werk zinvol maken. Schoonheid blijkt bovendien verbonden met taal, leiderschap en organisatiecultuur: mooie woorden, open dialoog en een veilige, inclusieve werkomgeving worden gezien als uitingen ervan. Tegelijkertijd waarschuwen respondenten ook voor valkuilen zoals oppervlakkigheid of perfectionisme.

Communicatieprofessionals zien schoonheid dus als een bron van inspiratie, verbinding en morele richting.

Een gesprek over communicatie en schoonheid raakt volgens de respondenten vooral aan de manier waarop medewerkers in een organisatie met elkaar omgaan.

In het rapport over het onderzoek pleiten we daarom voor meer dialoog over schoonheid als kompas voor de toekomst van het vak. Het is een duidelijke manier om betekenis, luisteren en stelling nemen te versterken binnen organisaties. Een dialoog voeren over de rol van schoonheid in een organisatie ligt nu op het bord van HR-communicatieprofessionals.

Hier kun je de samenvatting van het onderzoek downloaden.

Vervolgtraject inzetten begrip schoonheid

Op dit moment loopt er een kwalitatief vervolgtraject waarbij ik met een aantal communicatiemanagers in gesprek ga over de vraag hoe je concreet ‘schoonheid’ in een organisatie zou kunnen inzetten. Wil je op de hoogte blijven van de uitkomsten hiervan? Meld je aan op de mailinglijst https://rethink-beauty.net/commlab/

En wil je alsnog je ideeën kwijt over de rol van schoonheid in communicatie dan vind je hier de volledige vragenlijst van het CommLab-onderzoek:
https://survey.alchemer.eu/s3/90811493/Logeion-CommLab-Communicatie-Schoonheid-OPEN

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie