Het Nieuwe Werken. De hype voorbij?
Het Nieuwe Werken. Het is deze dagen een hot topic. Iedereen heeft het erover. Iedereen wil het. Maar wat zijn randvoorwaarden voor een goede invoering? In gesprek met André Westerhuis, senior adviseur huisvesting / anders werken bij Bhuro, een interdepartementaal bureau binnen het Rijk op het gebied van huisvestingsvraagstukken en projecten.
André Westerhuis (Linkedin/Twitter), ruim veertig jaar werkzaam bij de rijksoverheid en gezegend met een passie voor Het Nieuwe Werken (HNW), stelt dat het er bij de invoering van Het Nieuwe Werken om gaat dat je de gevolgen voor de werkprocessen nauwkeurig in het oog houdt. En dat je HNW met beleid invoert.
‘Stel jezelf de vraag wat de veranderingen betekenen voor de mensen in de organisatie. Ga maar na wat voor gevolgen het heeft als je mensen – onder het motto van flexibele werkplekken – van hun eigen werkplek afhaalt. Dat vinden veel werknemers moeilijk, omdat ze een bepaalde routine hebben. En de een accepteert veranderingen gemakkelijker dan de ander.’
Ondersteuning
Belangrijk is volgens Westerhuis dat je medewerkers ondersteunt bij de invoering van Het Nieuwe Werken. ‘Zelf geef ik workshops, waarin ik ambtenaren meeneem van Het ‘Oude’ Werken naar Het Nieuwe Werken. Ik begin met de vraag waar mensen bang voor zijn. Wat blijkt: eigenlijk wil iedereen gewoon zijn werk goed doen. En de meeste ambtenaren zijn bang dat dit met Het Nieuwe Werken niet meer lukt. Waarom? Omdat ze hun werk niet meer kunnen uitvoeren op de manier waarop ze het nu doen.’ Westerhuis geeft een voorbeeld: ‘Veel secretaresses halen koffie voor hun manager. Als iedereen flexibele werkplekken heeft, is dat opeens een stuk moeilijker. Tijdens de workshop proberen we gezamenlijk oplossingen te bedenken voor zulke – meestal praktische – problemen.’
Gedrag
Westerhuis is er inmiddels achter dat zo’n ingrijpende verandering als HNW niet zomaar even kan worden doorgevoerd. Een succesvolle invoering van Het Nieuwe Werken heeft volgens hem voor een heel groot deel te maken met het gedrag van medewerkers. En het is heel lastig om gedrag te veranderen. ‘Het management heeft hierin een belangrijke taak. Managers moeten hun medewerkers motiveren om Het Nieuwe Werken een kans te geven en het consequent toe te passen. Dat gaat helaas niet altijd even goed; veel managers zijn te veel met de inhoud bezig en te weinig met hun medewerkers. Ik vind dat je als manager vooral met je personeel bezig moet zijn. Dat is moeilijk. Maar als je het niet leuk vindt om met mensen om te gaan en het beste uit je medewerkers te halen, moet je geen manager worden.’
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!