Masterclass Candidate Experience

Datum: 15 April 2021
Tijd: 10:30
Locatie: Het Industriegebouw, Rotterdam
Kosten: € 795

Een positieve candidate experience geeft je kandidaten het gevoel dat ze gewaardeerd, gerespecteerd en geënthousiasmeerd worden. Een negatieve candidate experience heeft precies het tegenovergestelde effect: de kandidaten lopen voortaan liever in een grote boog om jou heen. Dat laatste wil je natuurlijk voorkomen.

Uit onderzoek is gebleken dat 78% van de kandidaten denkt dat de manier waarop ze worden behandeld tijdens het wervingsproces, weerspiegelt hoe het bedrijf zijn werknemers behandelt. Door je kandidaten een positieve ervaring te geven, verhoog je dus meteen je aantrekkelijkheid als werkgever. Wie wilt dat nou niet.

Tijdens deze masterclass gaan we aan de slag met de definitie van de candidate experience en hoe je deze in kaart brengt. We gaan deze masterclass uit van de spelregels van de huidige arbeidsmarkt. Welke fases doorloopt een kandidaat en hoe speel je daar op in? Daarnaast komen er interessante cijfers en data aanbod over de ervaringen van kandidaten tijdens het werving en selectieproces.

De dag zelf

Welkom en kennismaking

Wat is de candidate experience?
We gaan in de op de definitie van candidate experience aan de hand van de MOT Theorie. Wat houdt het precies in en wat zijn de randvoorwaarden om een goede candidate experience te creëren.

De experience van jouw doelgroep
Twee weken voor de masterclass ontvang je een voorbereidingscase. Dit geeft inzicht in je huidige candidate experience. Hoe ervaren kandidaten bij jouw organisatie het werving en selectie proces? We kijken naar wat er goed gaat en wat er beter kan. We schetsen de eerste contouren van je plan van aanpak.

Verrassen met arbeidspotentieel
Wat kan jij doen om (potentiële) medewerkers te verrassen? Soms is het al voldoende om te doen wat je zegt. Past de visie en missie van jouw organisatie bij het doel wat jij met recruitment nastreeft. Hoe is jouw personal branding? Ben jij toegankelijk voor jouw kandidaten?

Middelen
Welke middelen heb je om te werken aan jouw candidate experience? Heb je hiervoor budget nodig? En hoe overtuig je jouw leidinggevende om te werken aan de candidate experience?

Plan van aanpak
Aan het einde van de middag laat jij je plan zien aan de docent. We beginnen met low-hanging fruit, wat kan je morgen realiseren. We maken een plan voor Q2-2021 en we schetsen het doel voor eind 2021.