Voorkom Quiet Quitting

De kans is groot dat de term Quiet Quitting je al om de oren gevlogen is, zeker als je actief bent op TikTok. Het is een serieus signaal en we zullen er iets mee moeten doen…

Volgens onderzoeksbureau Gallup zijn minstens 50% van de US medewerkers Quiet Quitters; medewerkers die het minimale doen wat van ze gevraagd wordt. Ze zetten geen stap extra en zijn niet betrokken bij hun werk (disengaged). Ondanks het woord ‘quitting’, heeft het fenomeen quiet quitting niets te maken met ‘ontslag nemen’. Het gaat erover dat medewerkers zich distantiëren van hun werkgever en geen persoonlijk belang voelen bij het werk dat zij verrichten.

En dat doet pijn! Iedere organisatie die te maken heeft met quiet quitters, ondervindt zeker ook de negatieve (financiële) gevolgen. Niet betrokken medewerkers zijn namelijk vaker ziek, minder productief en maken meer fouten. Daarnaast er is alsnog een grotere kans dat ze vroegtijdig vertrekken.

Hoe is het ontstaan?

COVID-19 bleek een grote reset voor veel mensen. In een nieuwe omgeving en meer persoonlijke tijd ontstonden vragen als ‘Wat wil ik in dit leven bereiken? Heb ik meer vrije tijd voor mezelf of bijvoorbeeld voor de familie nodig? Wil ik iets compleet anders?’ Het blijkt vooral dat de millennials en generatie Z op zoek is gegaan naar een betere werk- en privé balans. Het carrièredoel met een grote kans op een burn-out, maakt plaats voor gezondheid en zingeving. Daar is wel wat voor te zeggen, toch?

Technologie bedrijf Amazon is daarom al gaan experimenteren met een kortere werkweek van 30-uur: een groep medewerkers ging van maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 14.00 uur aan de slag. Ze zouden 75% van hun normale salaris ontvangen, maar al hun andere voordelen behouden. De proefperiode was over het algemeen succesvol. In een enquête zeiden mensen dat ze gelukkiger waren, minder gestrest waren en meer van het werk hielden.

Nederlandse cultuur

De nuchtere Nederlandse ‘afspraak is afspraak’-instelling, is echter extern gericht. We houden ons bezig met de afspraak met anderen en stellen onze interne belangen daaraan ondergeschikt. Deadlines zijn heilig! En als de klant meer vraagt, dan werken we dus gewoon een stapje harder.  De menselijke behoeften zoals avondeten, of bijkletsen met familie komen daardoor in het geding.

‘Mooi niet!’, denkt de Quiet Quitter. Hij heeft geproefd aan een gezonder en socialer leven en is niet bereid dit op te geven voor een werkgever. De werkgever merkt de verminderde motivatie op, en vervangt zijn collega voor iemand die zich wél 200% wilt inzetten.

In beide gevallen- terecht. Een werkgever mag committent verwachten en tegelijkertijd heeft hij geen enkele reden om de gezondheid en familietijd van zijn werknemer in het geding te brengen.

En hoe nu verder…

Met een dieptepunt van 14% is de Nederlander, uit hetzelfde Gallup onderzoek, de minst betrokken medewerker met als gevolg een toenemend verzuim en verloop van minimale prestaties en committent.

Neem dit als organisatie dus serieus, bespreek dit met jouw management en faciliteer in oplossingen die ervoor zorgen dat zowel jouw managers als jouw medewerkers kennismaken met het eigen gedrag, het nut daarvan én het eigen belang om dit te veranderen.

Vanuit #SAM helpen we je daar graag bij!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie