HR krijgt geen geld voor technologie

Net voor het zomerreces stelde ik via dit blog de vraag Hoe technologie-savvy ben jij? HR-professionals zijn gewoonweg behoudend en hebben minder affiniteit met technologie en nieuwe communicatiemiddelen, zo blijkt.  

Voorop lopen

In een tijd waarin data big, bigger, biggest zijn en sociale collaboratie en social business toverwoorden, lijkt dat niet zo handig. HR moet zelf ook met die data aan de slag. HR moet zorgen voor een cultuuromslag. HR is betrokken bij nieuwe communicatieconcepten. Zij moet ervoor zorgen dat het personeel er klaar voor is en deze nieuwe technologie effectief gebruikt. Organisatiestructuren moeten daarop aangepast worden. Kortom, voor haar eigen functioneren moet HR aan de slag met technologie en zij moet er tevens voor zorgen dat ook de rest van de organisatie ermee aan de slag kan en gaat.

Het HR-vak wordt ook steeds meer datadriven. Data kunnen gebruikt worden om te voorspellen wie ontslag gaat nemen. Verzuim kan teruggedrongen worden. De juiste personen aangenomen etc. HR kan zich daarmee direct in de kijker spelen van de directie. Dan verstomd meteen die discussie over de (toegevoegde) waarde van HR.

Maar, dan is er nog wel een klein dingetje. Uiteraard moet HR de juiste middelen, tools en technologie krijgen om data te kunnen analyseren. Om ervaring op te doen met technologie. Om op eigentijdse wijze samen te werken en te communiceren. En dat blijkt een uitdaging.

Technologie mag wel de sales en services verbeteren, maar niet HR

Uit onderzoek van het Amerikaanse Forrester Research blijkt dat 38% van de ondernemingen investeert in technologie om de salesafdeling te ondersteunen en één op de drie ondernemingen investeert in technologie om de klantenservice te verbeteren. Daarna komt HRM dan toch zeker? Nope. Sterker nog, vrijwel geen bedrijf investeert in technologie voor de HR-afdeling. Alleen de secretaresse van de CEO komt er nog bekaaider vanaf….

Tja. Ook al zou je als goedwillende HR-professional met nieuwe technologie aan de slag willen, er wordt vooralsnog niet in geïnvesteerd. Je zult een hele  sterke business case moeten bouwen om geld bij het topmanagement los te peuteren voor investeringen in technologie voor de HR-afdeling. Of eens een ‘gluren bij de buren’ sessie houden met de collega’s van Sales?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie