Medewerkers: onmisbaar in communicatiemix

Consultant Weber Shandwick heeft recent onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van medewerkers en in hoeverre medewerkers optreden als ambassadeur voor hun werkgever. Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers die aangemoedigd worden om nieuws en informatie online te delen significant vaker optreden als ambassadeur. Zij bevelen de diensten en producten van hun werkgever bij anderen aan en vertellen dat het zo’n leuke werkgever is.  En als iemand daar dan tegenin gaat, verdedigen zij hun werkgever. Ideaal toch?

Werkgevers moeten hun ogen niet sluiten voor de werkelijkheid. Medewerkers praten al (online) over hun broodheer, of deze dat nu wil of niet. Uit het onderzoek van Weber Shandwick blijkt dat de helft van de werknemers online berichten, plaatjes of video’s over hun werk en werkgever post. Echter, slechts vier op de tien ‘posters’ kan goed uitleggen wat zijn of haar werkgever doet of kan vertellen wat de doelstellingen van de organisatie zijn. Hier staat tegenover dat een vijfde van de medewerkers betrokken en goed geïnformeerd is. Deze medewerkers zijn on- en offline echte ambassadeurs voor hun werkgever. Weber Shandwick noemt dit de activisten, naar analogie van activisten die milieubelangen, de belangen van aandeelhouders of de belangen van consumenten behartigen.

Hoe stimuleer je activisme?

In het onderzoek werden een aantal factoren geïdentificeerd die een grote impact hebben op het activisme van medewerkers. Dee zijn:
Leiderschap: Leiders moedigen medewerkers aan om met ideeën te komen, luisteren naar medewerkers en zijn betrouwbaar.
Interne communicatie: De werkgever informeert medewerkers regelmatig en houdt hen echt op de hoogte van wat er allemaal speelt binnen de organisatie en waar de organisatie naartoe beweegt.
HR/Opleiding & Ontwikkeling: Medewerkers krijgen de mogelijkheid om te leren en te groeien. De werkgever voorziet medewerkers van de juiste kennis en middelen om uitdagingen aan te kunnen.

Voor werkgever door het vuur

Als werkgever kun je bevorderen dat medewerkers online over je praten, voor je door het vuur gaan. Moedig medewerkers aan online over hun werk en hun werkgever te praten. Medewerkers, en zeker de meest betrokken medewerkers, waarderen dat en betalen het vertrouwen terug door positief over hun werkgever te praten. Door zonder voorbehoud met medewerkers te communiceren, hen online tools en content ter beschikking te stellen en door leiders die het goede voorbeeld geven stimuleer je medewerkers om activist te worden. Welke werkgever zegt er nu ‘nee’ tegen medewerkers die hun werkgever ‘verkopen’ en aanbevelen bij anderen? De salesafdeling verviervoudigt plotsklaps en het employer brand schittert. Voeg medewerkers dus vooral toe aan de communicatiemix!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie