Storytelling: authentieke verhalen inspireren
Auteur en presentatiecoach Carmine Gallo herkende de verhalen in de speeches van beroemde wereldburgers en zag hoe juist ‘dat verhalende aspect’ ze overtuigend maakte. Zijn boek over storytelling doet precies dat waar het over gaat: verhalen vertellen die inspireren.
Gallo werd geboren in San Jose, California, als zoon van Italiaanse immigranten. Na zijn studie begon hij als tv-journalist. Daarnaast werd hij media- en communicatieconsultant. Hij is gefascineerd door Steve Jobs en schreef eerder, naast boeken over Jobs en Apple, een adviesboek over het geven van de beste TED talks.
Een berg verhalen over beroemde storytellers
Met dit boek overtuigt Gallo je van de kracht van storytelling. Hij stort een berg verhalen over je uit. Niet zuinig met woorden (zoals veel Amerikaanse managementboeken), maar wel interessant en vermakelijk. Gallo legt weinig nadruk op theoretische adviezen en neemt juist extra veel ruimte voor praktijkervaringen van beroemde en (in Nederland) minder beroemde mensen die door storytelling successen behaalden. Het boek leert je hoe je zelf storytelling kunt gebruiken door inspiratie op te doen uit de vele verhalen van andere verhalenvertellers. Een wie is wie van hedendaagse storytellers, zoals uiteraard Steve Jobs, Oprah Winfrey en Richard Branson maar ook Sting en Malala Yousafzai, John Lasseter van Pixar en Howard Schultz van Starbucks, zelfs Jorge Bergoglio (paus Franciscus) en Winston Churchill.
Storytelling Collage
Het veelvuldige gebruik van voornamen aan het begin van de hoofdstukken klinkt soms als namedropping. Ook het einde van elk hoofdstuk, met een ‘geheim van de storyteller’ droog samengevat, voegt niet veel toe. Maar daar tussenin loopt het boek over van de mooie verhalen. Een van de mooiste is bijvoorbeeld dat van een Japanse paralympische atlete die, trillend en al omdat ze nog nooit in het Engels voor een groot publiek had gespeecht, met haar persoonlijke verhaal het verschil maakte en Tokio zo de bid voor de Olympische Spelen van 2020 won.
Inspiratie voor jouw specifieke situatie
Voor storytelling vinden we steeds meer toepassingen. In deze verhalen kun je daarom zelf kijken welke voorbeelden voor jouw specifieke situatie het meest van toepassing zijn. Zo sprokkel je je eigen verzameling tips bij elkaar. Gallo verdeelt zijn boek onder in verhalen over storytellers die ons innerlijke vuur aanwakkeren, die ons iets leren, die dingen eenvoudiger maken, die ons motiveren en die bewegingen in gang zetten. De tips en ideeën die het beste aansluiten bij jouw situatie en jouw doel met storytelling, kies je als voorbeeld. In het HR-vakgebied bijvoorbeeld liggen er mooie mogelijkheden bij het rondbazuinen van het verhaal van de organisatie naar bestaande en toekomstige medewerkers (zoals in employer branding en interne communicatie). Dit boek sluit zo goed aan bij de groeiende populariteit van storytelling, dat al lang niet alleen voor hogepiefenspeeches of sales pitches wordt ingezet. De kracht van storytelling is overal.
De kern van storytelling: het menselijke en authentieke
Het mooie aan al deze verhalen is dat ze laten zien hoe de mensen waar Gallo over vertelt vaak helemaal niet altijd zo succesvol waren, maar juist hoe ze er vanuit een moeilijke situatie weer bovenop kwamen. John Lasseter werd ontslagen bij Disney, Richard Branson was dyslectisch en Oprah had een rotjeugd. Zelfs Churchill had een epische black-out tijdens een speech in zijn jonge jaren. In de loop van hun leven leerden ze een winnende combinatie te maken van hun competenties en de emotie van hun authentieke verhaal.
Degenen die zich onderscheidden van de rest wisten intuïtief al wat neurowetenschappers en onderzoekers nu pas beginnen te begrijpen. Een emotioneel en levendig verhaal […] is veel overtuigender dan een overvloed aan informatie.”
Ofwel, in de woorden van Maya Angelou: “Mensen zullen vergeten wat je hebt gezegd en wat je hebt gedaan, maar ze zullen nooit vergeten wat voor gevoel je hen gaf.”
In alle bombast rond die grote namen en hun successen maakt de kwetsbaarheid dat de verhalen je echt raken. Ze illustreren vaak en passant ook het nut van menselijkheid in een zakelijke context. Zo raak je doordrongen van het mooie, het menselijke en authentieke dat de kern blijft van storytelling.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!