‘Verandermanagement is spelen met taal’

Problemen bij verandertrajecten worden vaak de communicatie aangerekend. Dit terwijl het vaak schort aan de organisatie zelf, aldus de voornaamste les uit de workshop Power to change tijdens de Communicatie Springbreak, een workshopprogramma van het vakblad Communicatie.

Middeltje
‘Er moet beter gepraat worden’, is een veelgehoorde wens in bedrijven die in verandering zijn. Niet de communicatie, maar de organisatie zelf heeft echter een opfrisbeurt nodig. Dat stellen Cara Koesoemo Joedo en Fred Buining, oprichters van Your Change Academy, in hun workshop Power to Change. Een taak voor organisatiedeskundigen dus? Nee, bepleit het tweetal. Organisatieadviseurs worden altijd met veel bombarie en geld binnengehaald in bedrijven, maar als een communicatieadviseur wordt aangetrokken, is dat te vaak als ‘middeltje’. Ten onrechte, want juist communicatie is essentieel in verandertrajecten. Sterker nog, Koesoemo Joedo en Buining pleiten voor de communicatieadviseur in een dubbelrol als communicatie- en organisatieadviseur.

Weerstand
Organisatieadviseurs gaan bij verandertrajecten vaak uit van weerstand die ze moeten breken. Ze onderscheiden drie categorieën werknemers: zij die de verandering direct accepteren, zij die overtuigd moeten worden en zij die weerstand bieden. Maar weerstand is een polariserend begrip, waarmee je bepaalde werknemers volgens Koesoemo Joedo en Buining buitenspel zet. En juist de werknemers die hun mond opentrekken bij verandertrajecten zijn zeer waardevol. Hun reactie getuigt immers vaker van betrokkenheid dan van echt onbegrip. Deze werknemers kom je tegemoet door alle mogelijke vragen die zij hebben te beantwoorden. Van ladingen informatie die zo min mogelijk aanstoot geeft, wordt immers niemand wijzer. Communicatie is dus een delicate zaak: je wilt niet polariseren, maar masseren om alle spanning te verhelpen.

Window dressing
Verandermanagement is dus ‘spelen met taal’, aldus Buining. Window dressing en op commando informatie naar buiten te brengen zijn uit den boze. Communiceren wat er daadwerkelijk gaande is, daar gaat het om. Als organisatie en communicatie daarbij niet gelijke tred houden in het traject, is een verandertraject dus gedoemd te mislukken. Al te vaak stellen organisatieadviseurs hun collega’s van communicatie voor een voldongen feit. Het is onrealistisch om vervolgens van ze te verwachten daarvoor draagvlak te creëren. Laat de communicatieadviseur eerder in het verandertraject aan de vergadertafel aanschuiven, is daarom de boodschap van Koesoemo Joedo en Buining. Onder de aanwezige communicatieprofessionals was daarvoor in ieder geval wél draagvlak.

Door Koen van Zon

4 antwoorden
  1. Nancy van der Vin
    Nancy van der Vin zegt:

    Communicatie in veranderingsprocessen is natuurlijk veel meer dan spelen met taal. Fred wees in zijn verhaal op de ‘ Elegant escape’ die taal biedt. Mooi begrip en ook van belang maar het gaat bij verandercommunicatie om veel meer. (Proces)Interventies en klassieke middelen en sociale media moeten geintegreerd worden ingezet vanuit een visie op het verandertraject en de bijbehorende doelstellingen. Communicatieadviseurs die worden ingezet in veranderprocessen denken mee over de boodschap, de planmatige inzet van interventies, participatieprocessen, ed. vanuit het besef dat communicatie en organisatie behoren tot dezelfde ‘wereld’ . Vanuit dit besef wordt er bijvoorbeeld ook steeds meer samengewerkt met de opleidingsdiscipline.
    Groet, Nancy van der Vin

  2. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Communicatie in veranderingsprocessen is natuurlijk veel meer dan spelen met taal. Fred wees in zijn verhaal op de ‘ Elegant escape’ die taal biedt. Mooi begrip en ook van belang maar het gaat bij verandercommunicatie om veel meer. (Proces)Interventies en klassieke middelen en sociale media moeten geintegreerd worden ingezet vanuit een visie op het verandertraject en de bijbehorende doelstellingen. Communicatieadviseurs die worden ingezet in veranderprocessen denken mee over de boodschap, de planmatige inzet van interventies, participatieprocessen, ed. vanuit het besef dat communicatie en organisatie behoren tot dezelfde ‘wereld’ . Vanuit dit besef wordt er bijvoorbeeld ook steeds meer samengewerkt met de opleidingsdiscipline.
    Groet, Nancy van der Vin

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie