Verbeteren sollicitatieproces levert geld op
Het slecht of niet zorgvuldig behandelen van (potentiële) sollicitanten kan verstrekkende gevolgen hebben voor de reputatie van de organisatie. Onderzoek in 2012 door CareerBuilder wees uit dat 78% van de kandidaten die een slechte ervaring heeft met een potentiële werkgever dat deelt met familie en vrienden. Bovendien geeft een derde aan dat ze minder producten of diensten van de betreffende organisatie zullen afnemen…
Een paar keer een sollicitant op verkeerde wijze behandelen kan al snel tonnen gederfde omzet opleveren. En dat wil je als HR-professional, met business partner ambities, natuurlijk niet.
Afknap factoren
Je wilt dus een goede indruk maken op sollicitanten, ervoor zorgen dat ze een ‘soepele sollicitatie-ervaring’ hebben. In een recent onderzoek worden de factoren waarop sollicitanten afknappen op een rij gezet:
De top drie van afknappers:
- Onduidelijke instructies voor de sollicitant.
- Een extreem uitgebreid sollicitatieformulier, waarop meerdere keren dezelfde informatie ingevuld moet worden.
- Een minimale functiebeschrijving.
Het ontbreken van een terugkoppeling over de ontvangst van de sollicitatie en terugkoppeling over het vervullen van de vacature zijn ook factoren waar sollicitanten chagrijnig van worden.
Verbeteringen sollicitatieproces
De sollicitanten geven, gevraagd naar hun advies richting werkgevers, over het verbeteren van het sollicitatieproces, de volgende adviezen:
- Meer communicatie tijdens het sollicitatieproces.
- Een berichtje dat je afgewezen bent (zodat je in ieder geval weet dat je niet meer hoeft te hopen).
- Een duidelijk overzicht van belangrijke data tijdens het sollicitatieproces (Wat is de uiterste reactietermijn? Wanneer worden eerste gesprekken gevoerd? Wanneer wordt daarop terugkoppeling gegeven? Wanneer volgt eventuele afwijzing? Etc.)
- Meer menselijk contact.
Verbeterde kandidaatervaring
Zowel de afknappers als de adviezen bieden heldere handvatten voor het verbeteren van de ervaringen van sollicitanten. Duidelijkheid. Gemak. Onzekerheidsreductie en een beetje warmte. Elementen waar vrijwel iedere organisatie, met een beetje extra aandacht, makkelijk op kan scoren. En daarmee wordt de kandidaatervaring (candidate experience) flink verbeterd. Dat komt het imago van de organisatie direct ten goede en voorkomt zelfs omzetverlies.
Een positieve businesscase is dus zo gemaakt!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!