Een goed gesprek voeren, begint bij jezelf

In organisaties ‘anno nu’ werken mensen thuis, vergader je via het beeldscherm en kom je zo nu en dan live bijeen. Naast de technologische uitdagingen en generatieverschillen hebben we allemaal onze eigen(aardig)heden, onze eigen wortels en waarden en varen we op vertrouwde patronen. Eisen en verwachtingen ten aanzien van de werkomgeving liggen soms ver uiteen. Verbinding maken en elkaar verstaan is dan zo eenvoudig nog niet. Wat we zien: een goede connectie maken is hard werken!

Stevige dilemma’s

Veel medewerkers ervaren afstand tot collega’s en tot jou als leidinggevende. Je doet je best om interesse te tonen, je medewerkers persoonlijk te betrekken en recht te doen aan wie ze zijn en wat ze bijdragen. Je voelt de noodzaak om efficiënt te werken. De agenda dwingt je tot actie, er wachten voortdurend afspraken, deadlines en resultaatverplichtingen. De reden voor het gebrek aan contact ligt net zo goed bij medewerkers zelf. Ten gevolge van bewijsdrang, perfectionisme of de ‘fear of missing out’.

Fotocredits: Cherrydeck, Unsplash

Oog voor de ander

Je zou zo graag wat meer tijd nemen, de menselijke maat terugbrengen. Gewoon een goed gesprek voeren. Zodat je beter kan afstemmen en in de gaten krijgt hoe het écht met iemand gaat. Dat scherm is niet voor iedereen de beste omgeving om persoonlijke signalen op te vangen, zeker niet als je vol gepland zit met beeldschermgesprekken. Weet je wel wat er speelt, waar je medewerkers mee zitten, of ze het allemaal nog wel rooien? Maak je tijd om daar achter te komen? En kun je dat zelf nog wel opbrengen?

Kijk eerst naar jezelf

Relatiekracht start bij zelfbewustzijn. Weten waar je voor staat en weten waar je voor gaat, is de basis voor succesvol leiderschap. Als je bewust bent van je eigen filters, voorkeuren en aannames, ben je in staat om beter contact te maken met een ander. Als je oprecht én met vertrouwen vanuit eigen drijfveren handelt, voeg je energie toe voor jezelf en voor de organisatie. Wil je kwalitatief rijkere gesprekken, dan kan een beetje zelfonderzoek geen kwaad.

Niets menselijks is ons vreemd

Hoezeer we het ook anders bedoelen, in praktijk vertonen we niet altijd het meest effectieve gedrag. We evalueren in gesprekken wat we horen. We luisteren zelfbeschermend. We hebben aannames en oordelen over wat gezegd wordt. We zoeken bevestiging voor onze eigen standpunten of luisteren niet objectief naar andere standpunten. Ook staan we wel eens in de stand waarin we de ander willen overtuigen om onze adviezen op te volgen.

Anders denken en doen

Wat als je meer mogelijkheden zou hebben om écht contact met je medewerkers te maken? Als je tussen de teamoverleggen ook tijd inruimt voor waarderende persoonlijke gesprekken. Het vraagt planning en discipline, daarnaast vraagt het ook om bewustzijn en vaardigheden. Vind je dit interessant, dan kun je deelnemen aan een pragmatische en interactieve workshop of training Waarderende Gesprekken met praktische oefeningen en direct toepasbare theorie. Je onderzoekt je basishouding, wordt bewust van je ademhaling en oefent met verschillende niveaus van waarnemen en luisteren. Je ontdekt de waarde van zogenoemde generatieve vragen en oefent met het vertellen van persoonlijke verhalen.

Wat aandacht krijgt, groeit

Persoonlijke en professionele ontwikkeling is van strategische waarde. Onderling contact en verbinding is daarbij cruciaal voor saamhorigheid en een lerende cultuur. Waarderende gesprekken leiden ertoe dat medewerkers zich gehoord en gezien voelen en bijdragen aan gezamenlijke trots, een vitale organisatie, duurzaam resultaat en een positieve reputatie.

Interesse in een workshop of training Waarderende Gesprekken?

Ik help je heel graag verder. Meld je hier aan!

Raymond Godding | Storytelling & Training | https://www.godding.nu/trainingen 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie