Hoe houd je goede mensen langer vast?

Vandaag publiceren de twee experts van Double-OO hun Yellow Paper. Double-OO helpt organisaties hun goede mensen langer vast te houden. Want dat is voor organisaties één van de belangrijkste uitdagingen voor 2022.

Vorig jaar riepen Mariken Kooi en Raymond de Looze Yellow Tuesday in het leven. Als positieve tegenhanger van Blue Monday, wat de meest depressieve dag van het jaar schijnt te zijn. Een dag om vooruit te kijken, met positiviteit en optimisme. En omdat de wereld dat nog steeds kan gebruiken na de zoveelste lockdown, lanceren ze vandaag een nieuwe editie van hun Yellow Paper.

Veel mensen overwegen in 2022 van baan te veranderen

Een buitenkans voor bedrijven die aan de goede kant van de streep staan, een enorme bedreiging voor alle andere.

‘Juist omdat de dynamiek in de arbeidsmarkt verandert, is het onderwerp van onze Yellow Paper dit jaar: het langer vasthouden van goede mensen. Je kunt je laten inspireren door zeven stellingen, waarbij we delen wat we zien, wat dat betekent en wat je ermee kunt’, zegt de Looze.

Zo luidt stelling #1 bijvoorbeeld: De strategie ‘eerst de business, dan de mensen’ werkt niet meer, en stelling #3: Een ‘dank je voor je inzet’ – bonus lost het probleem niet op.

Kooi en de Looze gaven mensen ook de mogelijkheid om bedrijven te nomineren als Kampioen Goede Mensen Langer Vasthouden. Dat leverde een hoop reacties op.

Kooi daarover: ‘Je ziet dat veel organisaties echt al anders kijken naar hun mensen. Omdat ze weten dat het loont om mensen langer aan zich te binden. Zowel voor de bedrijfscultuur als in harde euro’s’.

De nominaties resulteerden uiteindelijk in drie Champion Cases, van organisaties die op een bijzondere manier invulling geven aan de focus op hun mensen. In de Yellow Paper komen zij aan het woord. Het gaat om Laurens Simonse en Bart Nijskens van Team Rockstars IT, dat de IT-detacheringsmarkt op zijn kop zetten, Lynndell Melles van MELLES PEOPLE, dat nota bene in de hospitality business hard wist te groeien in Corona-tijd, en Stichting JOZ, van Rotterdams zakenvrouw van het jaar 2021 Nadia Barquioua.

De makers van de Yellow Paper spraken daarnaast met diverse experts uit het bedrijfsleven en wetenschap en delen hun inzichten over het belang van data, nieuw leiderschap, de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de mogelijkheden en pijnpunten van de metaverse voor hybride werken. ‘We delen de Yellow Paper kosteloos zodat mensen zich kunnen laten inspireren. Kijk ernaar, denk erover en neem ervan mee wat je verder helpt om je goede mensen langer vast te houden.’, besluit Kooi.

Je kunt de Yellow Paper aanvragen bij Double-OO of downloaden via de Toolbox van HR & Communicatie

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord