Nieuw lid, Bianca Maton: ‘Ik ben overtuigd van het belang van aandacht voor werkgeluk!’

Met veel plezier stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Bianca Maton voor. Bianca Maton heeft in 2019 ‘Zo Waardevol Communicatie’ opgericht. Ze is er van overtuigd dat in welke omgeving of context dan ook, de manier waarop er wordt gecommuniceerd en rekening wordt gehouden met elkaar, het verschil uitmaakt tussen je kunnen en willen inzetten.

Wie ben je en wat doe je?

Hi! Mijn naam is Bianca en ik woon samen met mijn man, twee dochters en ons hondje in Haarlem. Ik ben opgegroeid in een groot gezin – als één van de vijf kinderen – en dit heeft mij uiteraard gevormd. Het fascineert me dat we als vijf kinderen uit één gezin allemaal zo anders zijn, onze eigen doelen, verwachtingen, ideeën en manieren hebben. Onze eigen paden bewandelen maar toch sterk verbonden zijn en we – ook in moeilijke situaties – met elkaar in harmonie bergen kunnen verzetten. Uiteraard kun je een gezinssituatie niet een-op-een vergelijken met een werksituatie, maar toch ben ik ervan overtuigd dat in welke omgeving of context dan ook, de manier waarop er – bewust of onbewust – wordt gecommuniceerd en rekening wordt gehouden met elkaar, het verschil uitmaakt tussen je kunnen en willen inzetten.

Na 25 jaar met meestal veel enthousiasme en plezier te hebben gewerkt in vaste dienstverbanden – van marketing communicatie coördinator tot interne communicatie manager – heb ik in 2019 Zo Waardevol Communicatie opgericht en het programma ‘Rendement van Geluk’ gevolgd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Naast allerlei prachtige en minder fijne persoonlijke ervaringen, ben ik – mede door het geluks-programma – nog meer overtuigd van het belang van aandacht voor werkgeluk, veerkracht ontwikkelen en behouden, mensen bewust hun persoonlijke talenten laten inzetten, van het nastreven van een doel en het belang van ontspanning.

Met al deze kennis en ervaring adviseer en ondersteun ik bedrijven op project- of interimbasis met mens- en resultaatgerichte interne (verander)communicatie waarbij verbinding centraal staat.

Wat versta je onder HR-communicatie?

Ik houd mij met name bezig met het vanuit interne communicatie adviseren en ondersteunen van bedrijven wat betreft het betrekken van hun medewerkers en het zo soepel en succesvol laten verlopen van verandertrajecten. Dit kan een nieuwe manier van (digitaal) werken zijn, een nieuwe strategie, het werken aan waarden en cultuur enzovoorts.

Waar, wanneer heb je onlangs nog HR-communicatie kennis gedeeld?

Enkele situaties waarbij ik heb kunnen helpen zijn o.a. een community engagement programma en een nieuwe 5-jaren groeistrategie van het bedrijf PPG, een vernieuwde strategie en het opzetten van interne communicatie binnen ING voor hun Global IT domein en een nieuwe digitale manier van werken en een nieuwe online klantenportaal voor het bedrijf Amgen. Momenteel (januari 2022) help ik de Rabobank bij een verandertraject op hun HR-afdeling. Mensen meekrijgen, enthousiasmeren en daadwerkelijk een situatie bereiken waarin de meesten zich met overtuiging de nieuwe, gewenste situatie eigen maken, vraagt om maatwerk. De dialoog, het continue afstemmen met de mensen wie het betreft, vind ik enorm fascinerend en waardevol.

Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?

Zie alles waar medewerkers mee in aanraking komen als intern communicatiemiddel. Bewaak dat het bijdraagt aan de verbinding van medewerkers met je verander- of bedrijfsdoel en zorg dat het in lijn is met de bedrijfswaarden. Wees ervan doordrongen dat het contact van mens tot mens te allen tijde het meest waardevolle communicatiemiddel is. Besef daarnaast dat verandering tijd kost, het alleen werkt wanneer je zelf overtuigd bent van de beoogde verandering en hier consistent naar handelt. Je moet het goed kunnen uitleggen en erop vertrouwen dat het merendeel van de collega’s de verandering op hun manier willen en zullen vormgeven.

Voor welke vragen kunnen onze leden bij jou terecht?

Neem gerust contact met mij op wanneer je voor eigen bedrijf, je werkgever of je opdrachtgever behoefte hebt aan advies of als je wilt sparren over het inzetten van interne communicatie om meer verbinding te creëren tussen (potentiële) medewerkers en het bedrijfs- of veranderdoel.

Bianca Maton

 

Zo Waardevol Communicatie

bianca@zowaardevol.nl

 

Volg of connect met Bianca binnen de community

of via LinkedIn

06 188 188 59

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie