Ondersteunen van medewerkers: een reis naar wederzijds begrip

In deze community grijpen we de kans om regelmatig met elkaar te brainstormen over de allerbeste HR-communicatie. Natuurlijk gaan we ook in 2025 onderzoek doen en dus nieuwe kennis ontwikkelen.

Graag nodigen we je uit na te denken over wat ‘ondersteunen van medewerkers in de breedste zin’ voor jou/jouw organisatie betekent.

Ondersteunen van medewerkers

Medewerkers ‘behouden’ vraagt veel meer dan enkel een goed salaris. Het draait om het creëren van een werkplek waar iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Maar hoe bereiken we dat écht?

Een goed startpunt is de employee journey: hoe beleven medewerkers hun reis binnen de organisatie? Vaak bekijken we dit vanuit een werkgeversperspectief, maar hoe anders ziet deze reis eruit door de ogen van de medewerker? Wat voelt iemand tijdens de onboarding of bij interne veranderingen?

Voor mij speelt de Employee Value Proposition (EVP) hierin een sleutelrol. Dit is de belofte van de organisatie aan haar mensen, maar hoe vaak toetsen we deze aan de praktijk? Een veilige en inclusieve cultuur beloven is één ding, maar hoe ervaren medewerkers dit werkelijk?

Communicatie maakt het verschil

Onze intenties kunnen prachtig zijn, maar sluiten ze ook aan bij wat medewerkers voelen en nodig hebben? Dit vraagt om een cultuur waarin medewerkers durven uitspreken wat ze nodig hebben – zonder oordeel.

Bij HR & Communicatie denken we na over hoe we écht impact kunnen maken.

Lees de verkenning van het kennisthema van 2025 en reageer!

  1. Wat zie jij als grootste uitdaging binnen dit thema?
  2. Welke inzichten en leerpunten kunnen we meenemen?
  3. Wat zou jij willen toevoegen of bijdragen aan dit thema?

Ben je lid van onze community dan kun je een reactie plaatsen nadat je bent ingelogd.

2 antwoorden
  1. Redactie HR & Communicatie
    Redactie HR & Communicatie zegt:

    Omdat ik als zzp’er tijdens interim-klussen deel uitmaak van een team, vind ik het belangrijk om mij veilig genoeg te voelen om me kwetsbaar op te kunnen stellen. Hoe meer de teamleden zichzelf (durven) laten zien aan elkaar, ook als je even niet zo lekker in je vel zit, hoe meer weerklank je vindt voor je échte gevoelens en gedachten.

    In mijn laatste interim-klus was er iedere werkdag een stand-up volgens de scrum-methode. Die dagstart werd belangrijker toen ik vaker vanuit huis werkte. Ook via Teams elkaar zien en spreken was genoeg om het gevoel te hebben dat ik die dag altijd met vragen of een praatje bij mijn collega’s terecht kon. En regelmatig werd tijdens de driewekelijkse Sprint Review een spel gedaan, bijvoorbeeld het 30-seconden-spel of met LEGO je ideale werkplek bouwen. Dan werden er veel plaagstootjes naar elkaar uitgebracht en werd er veel gelachen met elkaar om ieders eigenaardigheden. Maar ook was er plek om complimenten uit te delen.

    Ik wil bijdragen aan het thema door mee te denken over het omzetten van gedeelde normen en (kern)waarden in de dagelijkse praktijk van een team. Concreet maken, met humor brengen, speelse reacties formuleren, anticiperen op ontwikkelingen door samen een opdracht uit te voeren.

  2. Rudie Martens
    Rudie Martens zegt:

    Het ondersteunen van medewerkers is heel breed. Vanuit onze specialiteit pensioenen ondersteunen wij medewerkers informatieverschaffing, keuze ondersteuning en advies voor medewerkers van onze klanten. In het kader van de Wet Toekomst Pensioenen (WTP) worden pensioenregeling in de periode t/m 2027 aangepast aan het nieuwe systeem. In dat nieuwe systeem voortaan uitgangspunt dat iedereen – vereenvoudig gesteld- een eigen pot met beleggingen heeft of een aandeel daarin.
    In het oude systeem was het gangbaar om te communiceren over de te verwachten jaarlijkse uitkering van pensioen, terwijl onduidelijk was welke waarde dit vertegenwoordigde.
    In het nieuwe systeem is het dus zo dat gecommuniceerd wordt over de waarde, waarbij de daarbij horende uitkering niet langer vast staat.
    Er ontstaan vragen bij medewerkers:
    – hoe zit het met de overgang naar dit nieuwe systeem. Wat betekent dit voor mij? Klopt het wel? Wat moet ik doe? etc. Dit zal in 2025/2026/2027 op een piek aan vragen komen als de grotere pensioenfondsen de overstap naar het nieuwe systeem maken.
    – eenmaal in het nieuwe systeem roept de onduidelijkheid van de uitkering vragen op en ontstaan er mogelijk beleggingskeuzes die ondersteuning vragen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie