Bedrijfscultuur is bepalend voor de werving van toptalent
Start-ups beginnen met een goed idee en de juiste financier. Deze snelle groeiers in de nieuwe economie weten vooral ook talentvolle medewerkers van het juiste profiel te vinden en te binden. Maar de recruitmentwereld is een arena vol geduchte concurrenten. Uitstekende voorwaarden zijn niet genoeg: toptalenten zoeken topbedrijven. De ervaring bij Meltwater leert dat de bedrijfscultuur een belangrijke rol speelt om als topbedrijf te worden herkend. Mijn advies: laat die bedrijfscultuur dan ook zien bij je recruitment en in de communicatie. Want recruitment is van strategisch belang.
In de kern wordt de bedrijfscultuur bepaald door de waarden en normen die medewerkers van een onderneming met elkaar delen. Dat komt tot uiting in de houding van de medewerkers, de onderlinge omgang en omgangsvormen, in de manier waarop de collega’s hun functie uitoefenen en door de manier van leidinggeven.
Kandidaten en cultuur
Potentiële medewerkers verwachten goede voorwaarden en willen een duidelijk idee hebben van de werkzaamheden en hun toekomstige werkomgeving. Jong talent kijkt steeds meer naar de kernwaarden van een organisatie; naar de manier waarop het bedrijf georganiseerd is en hoe het functioneert; naar het profiel en de persoonlijkheid van de leidinggevenden. Het blijkt dat werkgevers die rekening houden met deze criteria als beste uit de bus komen. Maar het zoeken naar een match met de bedrijfscultuur wordt vaak onderschat en daar ligt dus een kans.
Bewaken van de cultuur
Wij bij Meltwater hebben onze kernwaarden stevig verankerd in onze communicatie en we bewaken onze cultuur. Daardoor hebben we nog steeds een ‘start-up’-mentaliteit, terwijl we toch al 15 jaar bestaan. Onze medewerkers krijgen snel verantwoordelijkheden en we zoeken mensen met passie, die snel willen groeien, zowel persoonlijk als professioneel.
Onze bedrijfscultuur is zichtbaar in de horizontale, ‘platte’ organisatiestructuur en in alles wat we ondernemen om de sociale cohesie te bevorderen. Dialoog tussen medewerkers moedigen we aan, zodat we van elkaars successen en mislukkingen kunnen leren. Ook benadrukken we onze internationale cultuur: iemand met buitenlandervaring en ondernemingszin heeft een streepje bij ons voor. Het betekent immers dat je een open geest hebt en bereid bent risico’s te nemen.
Laat zien wie je bent
Maak de cultuur tastbaar en laat zien wie je bent. Via de eigen website en personeelsadvertenties. Dat vergroot de kans op het vinden van interessante kandidaten, die ook op lange termijn beter bij de onderneming passen. Denk vooral ook aan sociale media: ondernemers in de nieuwe economie zoeken steeds vaker en met succes via sociale media naar geschikte mensen. The medium is the message: goede online communicatie is een beproefde manier om de bedrijfscultuur te communiceren.
Bij company pride hoort ook het het posten van foto’s van een teambuildingsessie, van een bedrijfsfeest, of gewoon van het werk of de lunch. Momenten die bij jouw bedrijf gewoon zijn en die een goed beeld geven van de sfeer. Staat je bedrijf voor meer dan een dienst of een product? Laat het zien: Unilever opent er zelfs de corporate site mee dat het sekse-gebonden stereotypen in advertenties wil doorbreken. Ook online filmpjes over de bedrijfswaarden en bedrijfscultuur horen tegenwoordig thuis in wervingscampagnes.
Groepssollicitatie
Kijk ook eens naar de organisatie van het sollicitatieproces. Daar liggen misschien onvermoede kansen en mogelijkheden. De aanpak bij de zoektocht naar de juiste kandidaat is een doeltreffende manier om de match met de organisatie te onderzoeken. Bij Meltwater worden alle kandidaten tegelijk uitgenodigd voor een informele ‘meet Meltwater’-sessie, waarin we onze organisatie en mensen presenteren. Dat geeft de kandidaten alvast een goede indruk. En in de informele, ontspannen sfeer komen kandidaten beter uit de verf.
Er is veel meer mogelijk dan cv’s en profielen matchen en een-op-een naar iemands zwakke en sterke punten te vragen. Maar kijk vooral eens hoe je sociale media benut om je cultuur uit te dragen. Dat kon het kaf wel eens van het koren scheiden en onvermoede talenten op je pad brengen.
Deze blog is geschreven door Judith van der Westen
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!